Därför nobbar Scania MAN

Scanias styrelse säger tvärt nej till budet från tyska MAN. Scania klarar sig bra på egen hand, de kortsiktiga synergierna med MAN är överskattade och priset är på tok för lågt. Jämfört med tidigare försök att köpa Scania borde priset upp till bortåt 670 kronor, anser Scania.

Scania lovar dessutom att dela ut miljardbelopp till ägarna.

Efter att ha gjort en utvärdering av kapitalstrukturen har Scanias styrelse kommit fram till att bolaget kan ge en extrautdelning på upp till 7 miljarder kronor, motsvarande 35 kronor per aktie, före slutet av 2006.

Nästa år tror bolaget att utdelningen kan landa på 10 miljarder kronor, eller 50 kronor per aktie, utan att skada Scanias kreditbetyg.

”Styrelsen kommer att gå igenom storleken och tidsplanen
för en sådan distribution för att lägga fram ett förslag vid
bolagsstämma när situationen kring MAN:s bud klarats upp”,
skriver bolaget.

Det är en av de sockerbitar som Scanias styrelse släpper när de idag rekommenderar sina aktieägare att säga nej till MAN:s bud.
Budet undervärderar Scania gravt, enligt styrelsen som anser att Scania är det bästa och lönsammaste lastbilsbolaget i Europa och har utmärkta vinst- och tillväxtutsikter som självständigt bolag.

Styrelsen pekar på att ett ökande transportbehov inte minst i Central- och Östeuropa och en brist på utrustning kommer att driva på den starka utvecklingen på marknaden.

Enligt Scania kan produktionskapaciteten ökas för upp till 100 000 lastbilar per år utan några större investeringar.

Scania pekar på att de tittar på besparingar i produktionen som kan ge upp till 300 miljoner per år från och med 2007. Dessutom samordnas it- och finansfunktionerna i servicenätverket vilket kan spara 500 miljoner per år.

Scania pekar också på den starka utvecklingen just nu, med ett rörelseresultat som spås överstiga 8 miljarder i år. Orderingången har varit fortsatt stark i fjärde kvartalet och Scania har därför beslutat att öka produktionstakten under första kvartalet 2007.

Scanialedningen har noga undersökt synergiepotentialen i ett samgående med MAN. Om en fusion genomförs på ett bra sätt är synergierna på sikt högre än vad MAN angett. De kortsiktiga synergierna kan däremot vara krafigt överskattade. En orsak är kontrakten med facken i MAN som omöjliggör neddragningar.

Scania skjuter också in sig på att MAN uttalat att besparingarna för att nå synergierna ska fördelas jämnt mellan bolagen, men att avtalen med de tyska facken gör att det är ur Scania de mest sannolikt kommer att tas.

Scania upprepar också att de anser att MAN:s bud bryter mot de svenska budreglerna, eftersom det nuvarande budet i euro omräknat till kronor understiger de 475 kronor som MAN betalat i marknaden.

Scania kallar också timingen för MAN:s bud för ”opportunistiskt” eftersom de utnyttjat osäkerheten kring förköpseffekter på marknaden inför nya miljöregler men också att aktiemarknaden inte tagit till sig det uppsving i efterfrågan på lastbilar som blev uppenbart efter sommaren.

Det bevisas av att analytikerna skruvade upp sina prognoser ordentligt efter Scanias rapport för tredje kvartalet.

Budet erbjuder dessutom i princip ingen premie, menar Scania.

Historiskt, sedan år 2000, har Scania handlats med en premie på 35 procent jämfört med konkurrenterna, medan MAN:s bud innebär en premie på 9 procent.

Scania pekar också på till vilka multiplar Volvo försökte ta över Scania och vad Volkswagen betalade för en kontrollpost år 2000. Översatt till dagens vinstutveckling i Scania skulle Volvo-budet motsvara 673 kronor per Scania-aktie idag och Volkswagens köp av 34 procent av rösterna 639 kronor.

MAN:s bud är därför rena skambudet, menar Scania-styrelsen som råder ägarna att tacka nej och också tar stöd i utlåtanden från Deutsche Bank och Morgan Stanley.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets