De är Sveriges högst ansedda företag 2020

Ikea och Spotify tar tillsammans med Systembolaget topplatserna vad gäller Sveriges högst ansedda företag, visar årets Reputation&Trust-undersökning. Samtidigt syns två storbanker på jumbolistan.
De är Sveriges högst ansedda företag 2020 - ikea-sverige-900
Foto: Erik Simander / TT

Reputation&Trust-undersökningen, som visar hur svenska folket rankar företagens anseende och hur mycket man litar på dem, är framtagen av kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media. Även detta år hamnar IKEA högst på listan följt av Spotify ,som klättrar förbi förra årets tvåa Systembolaget. Även Ica har klättrat en placering till fjärde plats. Både Scania och Willys är nya namn på årets lista.

Många företag på årets lista har höjt sitt anseende under pandemiåret, även de som anses ha lägst anseende.

“Pandemin påverkar människors värderingar och vad vi lägger vår uppmärksamhet på. Att Willys kommit in på topplistan beror både på att svenskarna köper hem mer mat och uppskattar Willys produkter, samtidigt som de uppfattas ha klarat utmaningarna på ett ansvarsfullt sätt. Scanias entré på listan speglar att vi också värderar svenska varumärken och arbetsgivare högre i dessa tider”, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma.

Lägst anseende har Ryan Air, Lundin Energy, Postnord och Nordea. Även Swedbank tar sig in på tio-i-botten-listan.

“Eftersom topplistan innehåller de kunder som svenskarna spontant kommer att tänka på så spelar det stor roll om det hänt något under året som fått mycket uppmärksamhet. Förra året hade vi fler banker i botten på listan i kölvattnet av flera skandaler. I år ligger enbart Nordea kvar på ungefär samma nivå medan Swedbank har klättrat rejält och Danske Bank har försvunnit ur listan”, säger Ingrid Landahl.

Högst anseende Lägst anseende
Ikea Ryanair
Spotify Lundin Energy
Systembolaget Postnord
Ica Nordea
Scania Nestlé
MAX Preem
Länsförsäkringar SJ
Willys Swedbank
Volvo Tre/3
Google Vattenfall
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF