Den motsträviga aktiefavoriten
Transcom är ett av Kinneviks sorgebarn. Aktien har fallit med drygt 25 procent hittills i år och det senaste året är nedgången över 40 procent.
Orsakerna är bland annat att storkunden Tele 2 säljer verksamheter med påföljande risk för att de nya ägarna vänder sig till en annan leverantör av kundtjänster. Det var främst för att ta hand om Tele 2:s kundtjänst som bolaget bildades 1995, och i operatörens hägn har Transcom levt gott. I slutet av 2006 stod Tele 2 för 70 procent av Transcoms omsättning. Under fjolåret skedde dock – delvis under galgen – en genomgripande omvandling av kundrelationerna och i december var den siffran nere på 29 procent.
Callcenterverksamheten står fortfarande för uppskattningsvis 85-90 procent av Transcoms omsättning. Det handlar främst om kundtjänster och i mindre (och minskande) utsträckning om telefonförsäljning.
Men en växande del av intäkterna kommer från inkassoverksamheten, ett område som Transcom började bearbeta 2003. Målsättningen är att inkassotjänster, där marginalerna generellt sett ligger 2,5 gånger högre än för kundtjänster, ska stå för halva rörelseresultatet inom två tre år.
Det är inget ouppnåeligt mål, antagligen står verksamheten redan i dag för 30 procent av vinsten. Enligt bolaget finns det stora synergier mellan kundtjänster och inkassotjänster. Att driva in obetalda telefonräkningar är en uppenbar sådan.
Men allt är inte telefoni för Transcom. Och tur är väl det, kan man frestas att tillägga. Teleoperatörerna är som bekant utsatta för stark prispress, och har själva tvingats bli bra på att sätta tryck på sina leverantörer. Allt fler finansbolag, försäkringsbolag, flygbolag och inte minst elbolag inser nu vitsen med att låta ett utomstående företag ta hand om kundtjänsten. Inte sällan har dessa bolag levt i en skyddad, reglerad tillvaro. Avreglering inom exempelvis elbranschen ger en väldig massa frågvisa kunder, som bolagen har svårt att hantera.
Ett annat segment är sjukhus, Transcom tecknade under fjärde kvartalet i fjol avtal med landstinget i Stockholm. Totalt sett växer alltså branschen, även om telekomdelen av den är oförändrad, eller till och med minskar. Transcom har också uppvisat en god tillväxt, över 20 procent i snitt de senaste fem åren.
I fjol köpte Transcom tre bolag, kanadensiska Nucomm inom kundtjänstsektorn och österrikiska IS Inkasso och polska Cent inom inkasso. Bolaget köpte även ett tiotal portföljer med problemkrediter. Vd Keith Russell har uttryckt försiktighet när det gäller att köpa kreditportföljer, ett område som exempelvis Intrum Justitia prioriterar. Men med lägre priser är det inte osannolikt att den här verksamheten ökar i omfattning för Transcom.
Något som talar för nya förvärv generellt sett är att Transcom i slutet av mars utökade sin kreditfacilitet med 50 miljoner euro till 200 miljoner euro.
Transcoms verksamheter måste betecknas som konjunkturstabila, inkassodelen gynnas till och med i sämre tider. Men det betyder inte att det saknas hotbilder:
* Inom telekom minskar den fasta telefonin kraftigt och även om mobiltelefonin fortfarande växer har många operatörer för många anställda. Risken är uppenbar att bolagen börjar “insourca”, skola om anställda för att ta hand om kunder. Det kanske inte är den bästa kalkylen, men enklare än massuppsägningar. Telenor är ett exempel på detta.
* Mycket talar för att Tele 2 fortsätter att sälja av verksamheter. Transcom ser ut att ha klarat omställningen hyggligt. Men konkurrensen på marknaden är tuff och inträdesbarriärerna för nya spelare är inte alltför höga.
* Lönerna stiger samtidigt som priserna på Transcoms tjänster pressas.
Samtidigt är Transcom i en bransch som konsolideras. Det finns uppenbara skalfördelar i att köpa en konkurrent, slå samman callcenter, särskilt på perifera marknader, och utnyttja personalen effektivare. En stor amerikansk spelare blev uppköpt i fjol. Med sitt börsvärde, numera blott 2,7 miljarder kronor, är Transcom ett möjligt mål för många bolag, även i tider då det är svårare att finansiera förvärv.
__________________________________________________________
Fem frågor till vd Keith Russell
Hur ser ni på tillväxten inom era två segment, kundtjänster (CRM) och inkasso (CMS)?
– Vi ser en enorm tillväxtmöjlighet inom både CRM och CMS. Än så länge är det bara 20 procent av företagen som lägger ut sin kundtjänst. Vår inkassoverksamhet har vuxit med över 20 procent organiskt och vi ser ingen anledning till att den trenden skulle ändras signifikant, särskilt med tanke på att en makroekonomisk avmattning kan möjliggöra ytterligare tillväxt för verksamheten.
Hur påverkas Transcom av konjunktur- och kreditoro?
– I en volatil eller svag makroekonomisk miljö blir det ökad press på företag att minska kostnaderna och det kan vår verksamhet gynnas av. En ekonomisk avmattning är som sagt en möjlig tillväxttrigger för vår CMS-verksamhet.
Ni köpte tio små kreditportföljer i fjol. Varför inte fler och kan ni öka takten?
– Vi bjöd på många portföljer men merparten av dessa köptes av andra företag till priser som var högre än vad vi ville betala. Men priserna på portföljer kommer definitivt att sjunka som en konsekvens av kreditoron. Det blir färre köpare på marknaden.
Kan vi vänta oss ytterligare bolagsförvärv i år?
– Vi slutförde två stora förvärv under 2007 och är mycket nöjda med bolagens utveckling hittills, de har mött eller överträffat våra förväntningar på alla områden. Nu fokuserar vi på att integrera dem i koncernen och räknar inte med att genomföra förvärv i den storleksordningen i år. Men vi fortsätter att leta efter taktiska förvärv inom CMS och även möjligen för att komma in på några få nya och viktiga geografiska marknader.
Vad tror du om konsolideringen i branschen?
– CRM-branschen är anmärkningsvärt fragmenterad. De tio största bolagen har mindre än 20 procent av marknaden. CMS-branschen är ännu mer fragmenterad, det är över 20 000 företag som erbjuder skuldindrivning. Vår strategi är att öka koncernens marginal och vi kommer att fokusera på att växa på de områden där våra marginaler är högre: offshore-tjänster och CMS – både organiskt och genom ytterligare förvärv.
________________________________________________________
Överdriven rabatt
Transcom har goda möjligheter att växa, även i en svagare konjunktur. Men den typ av tillväxt bolaget har haft historiskt lär det inte bli. Bolaget räknar med tvåsiffrig tillväxt både för den icke-Kinnevikrelaterade omsättningen och för vinsten totalt sett i år. Vi räknar med en totaltillväxt strax under 10 procent i år och ännu lägre nästa år. Vinsten bör dock öka snabbare, med tanke på förtjänsterna från den växande inkassoverksamheten. Fjolåret tyngdes också av den stora omställningen.
Samtidigt har bolaget under det gångna året levererat resultat som gjort många besvikna. Prognoserna har justerats ned och riskpremien utökats. I jämförelse med konkurrenten Teleperformance, som är störst i Europa, handlas nu Transcom till en rabatt på 30-40 procent. Inkassobolagen, som Intrum Justitia, handlas kring p/e 14-15. Enligt våra relativt försiktiga prognoser värderas Transcom till nio gånger årets vinst och åtta gånger nästa års vinst. Det är en bra bit under börsen i snitt också.
Transcom är ingen riskfri placering, och kursgrafen avskräcker. Men samtidigt är värderingen väl låg för ett bolag med goda utsikter till vinstförbättring. Vi ändrade från sälj till köp i juni i fjol, då aktien hade tappat 15 procent. Då var vi på tok för tidiga. Men efter massakern på aktien de senaste månaderna känns nedsidan begränsad.
Vi köper med riktkurs i första hand 40 kronor. Rapporten kommer i nästa vecka, och en mindre riskvillig placerare bör givetvis invänta den. Men var beredd, den efterlängtade vändningen för Transcom kan snart vara här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.