Design: Frälsaren har kommit till Ericsson

Äntligen har Ericssons nya designer kommit på plats i divisionsledning. Hans uppdrag är att överraska marknaden och helst överträffa Nokias designframgångar. Kan han skapa magiska mobiltelefoner?

Den 36-åriga industridesignern Nikolaus Frank besväras inte av att han förväntas göra underverk med Ericsson mobiltelefoner.

”Man kan väl säga att framgångsrika förändringar i det här fallet har ett närmast nationellt intresse”, säger Nikolaus Frank, som började sitt nya jobb vid nyår.

Ett aktuellt problem för både dator och telefontillverkare är hur telefonen ska utvecklas som fickdator och vice versa. Ericsson och Motorola har till exempel tagit fram litet för avancerade telefoner med många funktioner när marknaden har efterfrågat enklare modeller.

”Alla tillverkare arbetar med paradoxen att människor vill ha så stora skärmar som möjligt och så små terminaler som det går. Jag har en uppfattning om det, men den tillhör det som kommer att vara Ericssons styrka i framtiden, så vi vill inte avslöja den.”

Nikolaus Frank håller med om kritiken att Ericsson inte fått ihop produktutveckling, design, varumärke och marknadsföring i alla lägen. Ibland har till exempel telefonerna varit tekniskt avancerade, men tråkigt designade och marknadsförda till ungdomar på ett sätt som inte engagerat.

”Jag vet inte vad det berott på. Det är ett problem att kommunicera inbördes. Men insikterna nu gör att jag märker att det har triggat en snabb förändringsprocess”, säger Nikolaus Frank.

Ett exempel på det är att Nikolaus Franks nya designcenter ligger mitt bland alla ingenjörer som arbetar med produktutveckling i Lund.

Nokia har haft en designer mobiltelefonledningen i fem år. Varför har det dröjt så länge för Ericsson att fatta det här beslutet?

”Jag vet inte. Det är många större företag som inte har designers på ledningsnivå. Men nu finns insikten om designens betydelse. Det är ett radikalt design statement Ericsson gör när de rekryterar mig och placerar mig på så hög nivå i företaget”.

Av sina före detta kollegor i industridesign på Konstfack i Stockholm beskrivs Nikolaus Frank som affärsmässig och visionär i en lyckad kombination. Han har framgångsrikt drivit ett eget designföretag med uppdrag i hela världen och vunnit drösvis med designpriser. Nikolaus Frank sägs kunna hela kedjan från analys, produktutveckling, design, varumärke och marknadsföring.

”Den beskrivningen kan nog bero på att jag arbetat mycket med konsumentprodukter och då måste man sätta sig in i hur marknaden fungerar.”

Ericsson har valt att lägga ut hela produktionen av telefonerna för att excellera i produktutveckling, varumärke, marknadsföring och försäljning. Segmentering av kunderna är viktig i början av produktutvecklingscykeln. Ericsson har valt att vända sig till många olika kundsegment.

Hur många segment klarar ett varumärke att attrahera? ”Det är en intressant och svår fråga att svara på. Men min generella inställning är att man inte kan vinna alla. Jag tror inte ens att man ska försöka vinna alla.”

Beskriv Ericssons varumärke med några korta meningar? ”Ericsson har en klart teknikorienterad styrka. Det är för stort att ändra en sådan tradition. Den är mycket stark.”

Om Ericsson var ett bilmärke, vilken bil skulle det vara då? ”Det finns många paralleller och potential att bli som Audi eller BMW, en förstärkt ingenjörsestetik. Starkt tekniskt innehåll och en design som konsekvens av det.”

Betyder det att Ericsson ger upp målet att vara en volymtillverkare? BMW och Audi har ju bara 1,5 procent vardera av världsmarknaden för bilar. ”Nej, det är inte helt rätt att dra paralleller så direkt. Det är en prisfråga också. Enkelhet, pris och kvalitet avgör.”

Analytiker och journalister beskriver ofta Nokias stora framgångar som resultatet av överlägsen design. Hur stor del av deras goda resultat beror på designen? ”Egentligen ska Nokia svara på det. Nokia har framförallt haft en större flexibilitet än andra tillverkare. Men visst, jag tror att designen har haft en mycket stor betydelse.”

Kolla Ericssons designchef predika live – klicka på länken uppe till höger

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.