”Det är lättare att vara vd”
Bianchi Café & Cycles är stängt för flytt, så fikat får intas på närliggande Espresso House. Bianchi, startat av familjeföretagaren Salvatore Grimaldi, hade annars passat bra för ett möte med Niclas Mårtensson, sedan i höstas vd för ett annat stort familjeimperium, Stena Line, ägt av familjen Olsson. Skånske Mårtensson, uppväxt och utbildad i Lund, i dag boende i Göteborg, är på ett sällsynt besök i Stockholm men surar inte över missat Bianchi-besök.
Han är tvärtom på ett så strålande humör att serveringspersonalen på Espresso House undrar om det hänt något särskilt. Det har det inte. Kanske beror humöret bara på jobbet. Tiderna är just nu goda för färjetrafik – tuffa neddragningar inom Stena Line, också på ledningsnivå, är redan avklarade och steget från vice vd (under Carl-Johan Hagman) till vd innebär visserligen mer ansvar men gör också livet lite enklare.
– Jag kan bestämma och på det sättet är det lättare att vara vd, säger Niclas Mårtensson.
Helt sin egen väg kan han dock knappast gå. Dan Sten Olsson är en engagerad och viljestark vd och ägare i moderbolaget Stena AB. Strategin för de närmaste åren är dessutom redan fastlagd.
– Nu handlar det om att exekvera strategin, att gå från ord till handling.
En viktig del i strategin är att skapa en starkare gemensam kultur på Stena Lines olika marknader. I dag finns 20 färjelinjer i Skandinavien, runt Storbritannien och till Baltikum. Mårtensson beskriver dagens Stena Line som extremt decentraliserat.
– Vi ska fortsätta vara lokala i många frågor men det behövs en ökad igenkänning för våra kunder.
Med sina nio år i bolaget och erfarenheter från ansvar för Stena Lines polska verksamhet och Tysklandslinjerna har Mårtensson säkert goda förutsättningar att få Stena Line att agera som ett bolag. Han tillbringar också en stor del av sin inledande vd-tid på resande fot för att möta så många som möjligt av företagets 6 000 anställda.
Den andra delen av strategin handlar som för så många andra företag om digitalisering. I Stena Lines fall gäller det allt från bokningssystem till hantering av ”big data”. Med 7,5 miljoner passagerare och 2,5 miljoner lastbilar årligen finns stora möjligheter att optimera bland annat prissättning och tidtabeller utifrån kundernas beteende. Ett exempel är hur Hoek van Holland-Harwich-linjen anpassat tidtabellen helt efter kunderna som kör grönsaker och blommor.
En optimering som säkert är nödvändig. För bistrare tider kommer om ett par år, tror Mårtensson. Stigande oljepris och ökat tonnage på marknaden är två faktorer som talar för att dagens goda konjunktur för färjetrafik inte fortsätter. Till det kommer osäkerhetsfaktorer som tyska och franska valet, för att inte tala om Brexit.
– Vi har stor exponering mot Storbritannien, men vi kan inte agera på Brexit i dagsläget. Effekten på vår verksamhet är alldeles för svårbedömd.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.