Det liknar bildsjabbel
Nu håller mobilteleoperatörerna på att göra det igen. För tredje gången på lika många år ser branschen ut att sumpa en chans att utnyttja ny teknik genom att inte förstå hur marknaden fungerar och vilka kunderna egentligen är.
Kanske hade någon trott att branschens tillkortakommanden inom mobil datakommunikation, först WAP och sedan GPRS, skulle ha gett mobil-operatörer i Sverige och övriga Europa en del insikter. Men så verkar inte vara fallet.
Misstagen upprepas
När Vodafone, tidigare Europolitan, som första svenska operatör sjösätter MMS (Multimedia Messaging Service) någon gång under oktober så verkar bolaget upprepa tidigare misstag. Konsulter inom telekom menar nämligen att operatörerna verkar sakna strategi inför lanseringen och att prissättningen har spårat ur. Att MMS, som brukar beskrivas som SMS-meddelanden med bilder och/eller ljud, som tjänst har mycket som talar för sig är de flesta överens om. Det är operatörernas valhänta hantering som stör.
Få aktiva datatelefoner
– Operatörerna håller på att strula till prissättningen av MMS till och med innan tjänsten lanseras. De förstår helt enkelt inte hur man säljer tjänster. Den enskilt största bromsklossen för utvecklingen av mobila datatjänster är operatörerna, säger Nigel Deighton, analyschef på företaget Gartner.
Statistiken ger honom också medhåll. Det säljs allt fler telefoner med GPRS-kapacitet, men bara ett fåtal utnyttjar möjligheten. Analysfirman IT Research uppskattar att bara runt 15 procent av telefonerna är GPRS-aktiva.
Operatörerna själva vill inte säga något om antalet kunder eller intäkter, vilket brukar betyda att det inte går så bra. Ändå är det runt ett år sedan GPRS, en teknik som möjliggör konstant tillgång till olika datatjänster, lanserades på allvar i Sverige.
– Tekniken är det inget fel på men operatörerna har inte förmått paketera och marknadsföra tjänster på ett vettigt sätt, säger Bengt Nordström, vd och grundare av Norths-tream. Han ser samma fara för MMS-utvecklingen och är samtidigt kritisk till den pris-nivå som lanserats.
Fem spänn bilden
Vodafone (Europolitan) kommer att ta 4,80 kronor för att skicka en bild till en annan mobiltelefon och det ligger i linje med vad andra operatörer i Norden har aviserat. Men enligt experter är det priset på tok för högt. För att kunderna ska intressera sig för tjänsten tror experterna att den inte bör kosta mer än ett eller möjligen två SMS-meddelanden, alltså mellan en och tre kronor.
Prissättningen kompliceras dessutom av att det bara kostar runt 60 öre att skicka samma bild som e-post från mobiltelefonen.
Intresset i Sverige för MMS verkar också vara rätt svalt. Tjänsten är redan i gång i många andra europeiska länder och i princip all marknadsföring i Sverige så här långt kommer från telefontillverkare som Nokia och Sony Ericsson. En orsak är troligen att operatörerna fortfarande skyr allt vad risk heter. De håller väldigt hårt i reklampengarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.