Det smarta it-kriget

Energibolaget Eon, larmföretaget Verisure och teleoperatören Telia Sonera förbereder sig för att ta makten över de smarta hemmen. Har de någon chans mot giganter som Google, Apple och Samsung?

Sedan i våras ger Eon bort
smarta elprylar till sina kunder för att de ska kunna läsa av och styra
sin elförbrukning via mobilen. Målet är att 120 000 hushåll ska nappa
på erbjudandet inom ett år. Det blir i så fall den största
installationen av utrustning för det smarta hemmet i landet.

Eljätten
har satsat ordentligt och utvecklat en helt egen lösning som sköter
kommunikationen mellan elektronikprylarna i hemmet, den smarta elmätaren
och mobilappen ”100 Koll”.

Investeringen
i den egna plattformen visar att Eon har högre ambitioner än att bara
erbjuda hushållen att styra sin elanvändning. Andra smarta funktioner i
hemmet kan också lätt kopplas in.


En egen lösning gör att vi hamnar i ­förarsätet. Vi skulle kunna lägga
in smarta lås exempelvis och erbjuda våra kunder den tjänsten, säger
Kamilla Björkman, affärsutvecklare på Eon Sverige.

Hon ser satsningen som en ”jättestor möjlighet” för sitt bolag framöver.

Det
är hon inte ensam om. Företag från olika branscher ger sig in i kampen
för att skaffa sig kontroll över uppkopplingarna i huset. Ett stort
intresse märks hos energibolag, telebolag och larmbolag. De har redan en
stor mängd hushållskunder och tillgång till service- och
installationspersonal.

Efter
20 års prat om det smarta hemmet börjar det finnas i verkligheten också.
Förklaringarna är flera. Fiber och snabbt mobilt bredband når många.
Dessutom har priset för hårdvara och sensorer sjunkit. Batterierna i de
uppkopplade prylarna håller längre och, inte minst viktigt, vanligt folk
har vant sig vid att använda mobila ­appar.

De
mest ambitiösa satsningarna i Sverige sker hos teleoperatören Telia
Sonera och larmbolaget Verisure. De har redan tagit fram egna lösningar:
en mobilapp, en box i hemmet som kopplar samman prylarna och en
molnbaserad tjänst, med vars hjälp kunderna kan läsa av, styra och lagra
data från rader av uppkopplade prylar.

Telia
Sonera, som har 190 miljoner teleabonnemang världen över, lanserade sin
lösning ”Home Control” förra året i Estland och Finland. Läs mer om den
satsningen här intill.

Hur
många som nappat på erbjudandet i de två länderna är hemligt. Ambitionen
är att en liknande lösning ska användas i Sverige, men när är inte
bestämt.

– Vi vill skaffa oss
mer erfarenhet av våra två första satsningar först, säger Jonas
Hasselberg, som var ansvarig för satsningen på Telia Sonera.

Den
svenska larmjätten Verisure, med 1,6 miljoner betalande larmkunder i
Europa, vill erbjuda sina kunder även andra prylar som kan tala med
varandra.

Dick Seger, vd och
grundare för bolaget, hymlar inte med sin ambition. Bolaget ska bli
ledande i Europa när det gäller uppkoppling av prylar och professionella
tjänster i hemmet.

– Det
handlar inte bara om att släcka lampor. Det kan alla göra. Vi samarbetar
med bolag som kan erbjuda verkligt professionella tjänster, säger han.

Via
Verisures box och mobilapp kan hushållen använda tjänster från Assa
Abloy och Anticimex: Genom att ansluta ett lås i ­ytterdörren går det
att hålla koll och styra vem som släpps in i huset. Med klimatsensorer
går det att avläsa luftfuktigheten, för att undvika problem med mögel
och kvalster.

I höst tar
larmjätten nästa steg. Då ska hushållen kunna koppla in Panasonics
smarta värmepump, som automatiskt anpassar sig efter data från de andra
uppkopplade prylarna i huset. Tanken är att värmepumpen på sikt även ska
anpassa sig efter väderprognos och elpris.

Verisure
tar inte ut någon avgift från sina kunder eller samarbetspartner för
att koppla in fler tjänster till sin smarta box. Dick Segers motiv är
att locka till sig fler larmkunder och få dem att stanna kvar längre än
de tre- till fem år det tar innan den subventionerade larminstallationen
betalar sig.

Även Eon har
diskuterat samarbete med värmepumpstillverkare och att använda data från
väder- och elprisprognoser som ett möjligt nästa steg för elbolaget.

– För oss lockar naturligtvis möjligheten att balansera lasten i elnätet via det smarta hemmet, säger Kamilla Björkman.

Telia Sonera motiverar sin satsning med att möta ett behov hos sina befintliga bredbandskunder.

De
svenska bolagen kommer att möta konkurrens från giganter som Google och
Samsung som identifierat det smarta hemmet som en viktig satsning.

Så sent som häromveckan lanserade Apple sitt Home Kit-projekt, för röststyrning av uppkopplade prylar i hemmet via mobilen.

Per Blom, analytiker på konsultbolaget PA Consulting Group, har följt utvecklingen av smarta hem under många år.

Han vill inte utse någon vinnare, men vet vad som krävs:


För att locka massorna behövs ett snyggt och enkelt gränssnitt, men
också roliga och engagerande tjänster. Precis det som krävdes för att få
fart på användningen av de smarta mobilerna. Så underskatta inte bolag
som Google och Apple.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco