”Det värsta är inte över”
Q-Meds resultat var sämre än väntat det fjärde kvartalet och osäkerheten om bolagets marknad finns kvar. Kurstappet på cirka 5 procent är befogat. Det säger analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.
“Det var en svag rapport. Rörelseresultatet var riktigt illa även justerat för engångskostnader, och försäljningen var ungefär så trist som väntat”, säger en analytiker.
Även andra analytiker tycker att rapporten var sämre än väntat och att kursreaktionen är befogad.
“Rapporten var sämre än väntat hur man än vrider och vänder på det. Försäljningen var totalt ned 4 procent 2008, och Q-Med ska vara ett tillväxtbolag. De lyfter fram att försäljningen har ökat i Europa, men det var en kraftig valutaeffekt så underliggande bör den ha minskat”, säger en analytiker.
Enligt analytikerna är Q-Meds utsikter för 2009 osäkra.
“Det kan tänkas att Q-Med nått någon form av botten när det gäller försäljningen till Medicis, men man vet inte. Allergan, som är betydligt större i USA, är försiktiga i sin bedömning inför 2009”, säger en analytiker.
Vid Q-Meds telefonkonferens sade vd Bengt Ågerup att det värsta bör vara över i Europa. Underliggande minskade antagligen försäljningen av Restylane i Europa det fjärde kvartalet, med tanke på att försäljningen av Macrolane uppges ha ökat. Totalt var tillväxten för Estetik upp med 3 procent i Europa det fjärde kvartalet.
“Jag tycker inte att det är så mycket som säger att det värsta är över”, säger en analytiker.
Q-Meds bruttomarginal pressades kraftigt det fjärde kvartalet, till 75,6 procent jämfört med 84 procent motsvarande kvartal 2007. Vid telefonkonferensen gav Q-Med argument som kan tolkas som att bruttomarginalen bör hämta sig.
“De gav bra förklaringar till varför bruttomarginalen var lägre; att den var påverkad av lagernedskrivningar, omstruktureringskostnader, i viss mån valuta och dessutom lite produktmixeffekt. Det verkar som att den varit på hyfsat normala nivåer underliggande”, säger en analytiker
En annan analytiker tycker inte att bruttomarginalen är någon avgörande fråga.
“Q-Meds produkter är billiga att tillverka. Det är betydligt mer väsentligt hur mycket försäljningen minskar och hur mycket de satsar på marknadsföring. Nu sade de att kostnadsbasen inte kommer att öka så mycket. Men om de får dålig försäljning, frågan är då om de skär ned på eller ökar marknadsföringen”, säger en analytiker.
Under den tidigare budprocessen gjorde Bengt Ågerup klart att det kommer att behövas mer marknadsföring.
“Det kan uppstå möjligheter att ta marknadsandelar om mer kvartalsinriktade amerikanska bolag inte satsar så mycket på marknadsföring”, säger en analytiker.
Vid klockan 12.40 backar Q-Meds aktie 4,8 procent till 29:50 kronor, efter att tidigare på fredagen ha handlats ned drygt 6 procent.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.