Doro
Doro – satsar mer på kundomsorg
“Framöver kommer vår strategiska inriktning att ha en större tyngdpunkt mot public care. Vi ska utveckla vårt erbjudande och effektiviteten i vår tjänsteleverans. Det är ett arbete som vi redan startat och jobbar målmedvetet med”, skriver han i delårsrapporten.
I dag står tjänsteaffären för cirka 19 procent av Doros totala omsättning. Bolagets målsättning är att i ett första steg nå upp till 30 procent via fortsatt organisk tillväxt och kompletterande förvärv.
Under andra kvartalet visade Doro en positiv försäljningstillväxt om 8,3 procent. Affärskategorin Tjänster visade en tillväxt på 34,0 procent och affärskategorin Produkter växte totalt med 3,7 procent.
Rörelsemarginalen på 5,7 procent är något lägre än samma period föregående år men bättre än vid årets första kvartal. I kvartalet har omstruktureringskostnader, med anledning av vd-bytet, belastat resultat med 8,7 miljoner kronor.
“Bruttomarginalen har påverkats negativt av valutaeffekter inom produktförsäljningen och att vi inom tjänsteaffären inte har nått våra högt ställda effektivitetsmål i kvartalet. Vi arbetar därför konsekvent för att driva igenom förbättringar och ser över kostnadsstrukturen inom både Produkter och Tjänster”, skriver Carl-Johan Zetterberg.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.