Duni redo höja priserna

Konsumentproduktföretaget Duni redovisar ett resultat efter skatt på 66 miljoner kronor för det andra kvartalet 2010 (68). Det motsvarar ett resultat per aktie på 1:40 kronor (1:45).

Dunis omsättning under kvartalet uppgick till 970 miljoner kronor (1.035). Rörelseresultatet uppgick till 91 miljoner kronor (108) medan resultatet före skatt blev 90 miljoner kronor (94).

Återhämtningen inom Professional har skett i en något högre takt än under andra kvartalet medan Retail hade ett svagt kvartal omsättningsmässigt med volymförluster på flera marknader, heter det i rapporten.

Under årets tredje kvartal kommer Duni genomföra generella prisökningar för att kompensera för de kraftigt höjda priserna på insatsvaror.

“Marknadsmässigt tror vi på en fortsatt långsam återhämtningstakt, bland annat till följd av de åtstramningsprogram som nu lanseras på många håll i Europa”, säger vd Fredrik von Oelreich i rapporten.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund