Ekonomiska vårkänslor

Det börjar ljusna för svensk ekonomi. Industri och byggsektor visar tecken på att återhämta sig och hushållen fortsätter att spendera friskt.

Det är inte bara dagarna som blir ljusare just nu, utan även konjunkturljuset ser ut att ha återvänt till svensk ekonomi. Industrikonjunkturen har vänt upp, byggandet har stabiliserats på en hög nivå och detaljhandeln går fortsatt bra. Den höga inflationen är dock ett hot mot konsumtionen eftersom den urholkar hushållens köpkraft.

I december steg industriproduktionen med 5,8 procent vilket var glädjande. Men kanske än mer anmärkningsvärt var bredden i uppgången. De allra flesta delbranscher kunde redovisa ökad produktion. Bilden av en förbättrad industrikonjunktur accentuerades ytterligare när Konjunkturinstitutet i torsdags presenterade sin mätning av humöret i näringslivet, den så kallade konjunkturbarometern. Industriföretagen rapporterade visserligen en mindre nedgång i orderingången, men samtidigt förbättrades omdömena om orderstockens storlek, och företagen börjar varva upp produktionen. Ett tydligt tecken på att optimismen, efter närmare ett års frånvaro, äntligen återvänt.

Ökat byggande

Även i byggsektorn har situationen stabiliserats och byggandet väntas till och med öka under de närmaste månaderna, främst på grund av en kraftig ökning av bostadsbyggandet. I byggsektorn finns också ett sparkapital i form av det infrastrukturpaket som regeringen presenterade i höstas. Ännu syns ingen effekt av detta hos byggföretagen, men en del projekt kommer säkert att sättas i gång under våren.

Det kanske mest förvånande resultatet i KI:s enkätundersökning av byggföretagen är dock att övrigt husbyggande (främst kommersiella fastigheter) visar fortsatt styrka. De flesta bedömare hade räknat med ett brant fall för denna typ av byggprojekt under det här året, men kanske är det dags att tänka om – byggföretagen räknar med att byggvolymerna ökar under de närmaste månaderna och samtidigt meddelar de att orderböckerna är synnerligen välfyllda.

Böcker och sprit

Detaljhandelsförsäljningen fortsätter också att öka, även om försäljningen inte riktigt nådde de högt ställda förväntningarna. En orsak till detta kan vara höga prisökningar i januari. Enligt Handelns utredningsinstitut ökade detaljhandelsförsäljningen i januari med 5,1 procent mätt i löpande priser. Räknat i fasta priser och korrigerat för antalet handelsdagar sjönk däremot försäljningen med 1,4 procent jämfört med förra årets starka januariförsäljning. Hushållen fortsätter därmed att göra av med pengar i snabb takt, men volymökningen begränsas av prisuppgångarna. Att hushållen är beredda att fortsätta spendera bara priset är det rätta, bevisas väl också av att bok- och spritförsäljningen ökar kraftigt. Två varuområden där priserna, på grund av statsmakternas ingripande, faktiskt sjunkit under senare tid.

Bilhandeln, som var något av detaljhandelns sorgebarn under fjolåret, visar också tecken på att så sakteligen återhämta sig. Bilförsäljningen sjunker inte längre lika snabbt och de stora lagren som pressade branschen under fjolåret är numera under kontroll. Förhoppningsvis hittar hushållen tillbaka till bilhallarna när vårsolen börjar värma.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.