Eli Lilly och Novo vill testa fetmaläkemedel på sexåringar

Eli Lilly planerar att testa sitt diabetes typ 2-läkemedel Mounjaro i patienter så unga som sex år med fetma, uppger en initierad källa för Bloomberg News.
Eli Lilly och Novo vill testa fetmaläkemedel på sexåringar - Ozempic diabetes
Foto: Novo Nordisk

Novo Nordisk testar också Saxenda, en mindre kraftfull version av sina storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy, för barn som är sex år och äldre.

”Vi är verkligen fast beslutna att satsa på innovation inom detta område som kommer att ta itu med alla segment av befolkningen som påverkas”, säger Nadia Ahmad, Eli Lillys vice för medicinsk utveckling av fetma.

Tidigare den här veckan började Eli Lilly rekrytera patienter till en studie på barn från 12 år.

Ovan nämnda läkemedel är så kallade GLP-1-agonister som bidrar till sänkt blodsocker samt ökad mättnadskänsla, vilket i sin tur leder till viktminskning. Preparaten har varit banbrytande inom behandling av diabetes typ 2 och övervikt.

Martin Holst Lange, Novo Nordisks utvecklingschef, sade till Bloomberg News i augusti att Novo planerar fler studier på barn inom en ”inte så avlägsen framtid”.

Barnfetma har tredubblats de senaste decenniet, skriver Bloomberg. Enligt US Centers for Disease Control lider omkring 20 procent av alla barn i USA från sex år och uppåt av fetma – en av de högsta siffrorna i världen.

I veckan publicerade Goldman Sachs en analys där man spår att GLP-1-agonister kommer att omsätta 100 miljarder dollar 2030. I den kalkylen ingår inte försäljning till barn, som dessutom skulle ta läkemedlen under ännu längre tidsperiod än vuxna.

Patienter som tar GLP-1-läkemedel går upp i vikt efter avslutad medicinering, har Novo Nordisks SVP för global läkemedelsforskning tidigare uppgett i en intervju med CNBC. Hon sade att tillgängliga data tyder på att de flesta individer kommer att återfå det mesta av sin vikt inom fem år efter att de slutat med Wegovy, och ungefär 50 procent av sin vikt efter två till tre år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets