Embellence ökar omsättningen

Heminredningsbolaget Embellence redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Nettovinsten ökade.
Boråstapeter, ett varumärke under Embellence.
Boråstapeter, ett varumärke under Embellence. Foto: Boråstapeter
Omsättningen steg 16,4% till 177,5 miljoner kronor (152,5).

Ebita-resultat blev 23 miljoner kronor (12,7), med en ebita-marginal på 13,0% (8,3).

Resultatet efter skatt blev 15,4 miljoner kronor (9,2), en ökning med 67,4% mot föregående år.

I kvartalet belastades bolagets resultat av noterings- och förvärvskostnader, vilka sammantaget uppgick till 5,3 miljoner kronor.

Resultat per aktie hamnade på 0,71 kronor (0,43), vilket innebär en ökning med 65,1% mot föregående år.

Nettoskulden/ebitda, ett vanligt mått på skuldsättning, var 1,4. Målet är att denna inte ska överstiga 2,5, bortsett från tillfälliga ökningar vid förvärv.

”Den globala marknaden för tapet och heminredning i Europa är fragmenterad och vi ser goda möjligheter att etablera en ledande ställning och position. Vi ska fortsätta att växa inom premium segmentet som har högre marginaler och högre förväntad marknadstillväxt”, betonar VD Olle Svensk.

Han fortsätter:

”Vi ska också komplettera portföljen ytterligare genom förvärv för att driva tillväxt genom geografisk expansion, kompletterande designuttryck och varumärksnischer samt utökat produktsortiment inom premiumsegmentet såsom till exempel tyger.”

Embellence, Mkr Q1-2021 Q1-2020 Förändring
Nettoomsättning 177,5 152,5 16,4%
EBITA 23 12,7 81,1%
EBITA-marginal 13,0% 8,3%
Nettoresultat 15,4 9,2 67,4%
Resultat per aktie, kronor 0,71 0,43 65,1%