EQT
”En droppe i havet”
EQT:s vd var en av panelisterna på Affärsvärlden och Deloittes välbesöka seminarium om finansiering av infrastruktur på onsdagen. EQT har idag en infrastrukturfond med 20 miljarder kronor i kapital, varav hälften är investerat. Men det är ”en droppe i havet”, enligt Thomas von Koch. EQT skulle kunnat ta in mycket mer – men det saknas objekt att investera i.
Thomas von Koch konstaterade att enorma statliga utländska pensionsfonder är nöjda med 5-6 procents årlig avkastning om det är i trygg svensk infrastruktur.
– De behöver kunna betala ut sina pensioner om 30 år och behöver inte mer. De ber oss: Kan ni inte starta en fond som investerar ibland annat svensk infrastruktur?
Panelen var enig om att det finns ett enormt behov av ny infrastruktur i Sverige, men politiska låsningar gör att det privata kapitalet inte får tillträde. Bland annat har finansminister Anders Borgs (M) upprepade tes att det är onödigt med privat kapital i infrastruktur, då staten lånar billigare, blivit en våt filt.
– Med det resonemanget borde det privata näringslivet läggas ned, staten lånar ju billigare, sa Thomas von Koch och noterade att Hugo Chavez försökte göra just så i Venezuela.
Roger Johansson, chef för infrastrukturinvesteringar på Skandia, noterade att de är med att finansiera höghastighetsbanor för tåg i Frankrike.
– Det är inte helt optimalt, vi skulle hellre vara med och bygga i Sverige, sade han.
Ilija Batljan, vice vd på Rikshem och tidigare socialdemokratiskt kommunalråd i Nynäshamn, tyckte att politikerna förstör mer än hjälper. Han menade att det är dags att syna korten vad gäller att staten verkligen lånar billigare.
– Svensk infrastruktur skulle kunna vara en exportprodukt, som koreaner och singaporeaner skulle slåss om att få investera i.
Avslutningsvis fick Thomas von Koch skicka med en önskning till nästa regering.
– Prata med oss som har kapital, säg inte bara att staten lånar billigare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.