En oskön ny värld

De stora mediekoncernerna tjänar pengar, men är långt ifrån klara med sin digitala omställning. Lägst digitala intäkter har Bonnier.

De tre mediebolagen MTG, norska Schibsted och Bonnier har de senaste åren varit inne i en intensiv omställningsfas. I takt med att många av kunderna flyttat över till digitala kanaler har annonsintäkterna minskat från de traditionella. Och mediehusen har tvingats fundera över hur de ska möta framtiden.

MTG, Schibsted och Bonnier valt olika ­vägar. MTG har traditionellt haft sin kärnverksamhet inom linjär tv. Bolaget utmanade det svenska tv-monopolet i slutet på 1980-talet och har genom åren startat ett stort antal linjära tv-kanaler.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här