Expedia gör miljardförvärv

Resebolaget Expedia har tecknat ett avtal om att köpa branschkollegan Orbitz Worldwide och alla deras varumärken.

Budet är på 12 dollar per aktie, vilket ger Orbitz ett företagsvärde, börsvärde plus nettoskuld, på 1,6 miljarder dollar. Budpremien är 29 procent räknat på den volymvägda genomsnittliga aktiekursen de senaste fem handelsdagarna innan budet. Det framgår av ett pressmeddelande.

Styrelserna i bägge bolagen har godkänt affären, vilken kräver godkännande från en majoritet av aktieägarna i Orbitz samt godkänt från konkurrensmyndigheterna. Styrelsen i Orbitz har erhållit en så kallad “fairness opinion” från Qatalyst Partners som rekommenderar aktieägarna att godkänna affären.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet