Fem frågor: vd Jérôme Arnaud
Vad säger du till investerare som är oroliga att ni är ett nytt Nokia som inte klarar övergången från vanliga mobiltelefoner till smartphones?
– Vår traditionella mobiltelefonverksamhet kommer att stå sig längre än Nokias. De sista användarna av mobiltelefoner kommer att vara seniorer, så de telefonerna kommer att sälja under ytterligare några år. Att vi nyligen tecknade ett stort avtal med Telekom Deutschland visar att vi fortfarande får nya stora kunder inom segmentet. Samtidigt visar våra studier att 50 procent av de över 65 år vill ha en smartphone när de köper ny telefon inom det närmaste året. Liksom tidigare siktar vi inte på att få hela seniormarknaden. Det räcker att vi tar 20-25 procent av seniormarknaden för att ha en bra affär. En del kommer alltid att köpa vanliga smartphones. Vi fokuserar på dem som inte är nöjda med de produkterna.
Hur ser du på konkurrensen från exempelvis Apples och Samsungs smartphones?
– Vi tittar på vad aktörer som Apple och Samsung gör och försöker positionera oss som ett komplement. Det är svårt att se att någon som bara ringer, skickar sms och sporadiskt kollar mailen ska köpa en Iphone till ett sådant pris. För oss finns det en potential i att övertyga de som inte är stora användare att byta till enheter som är mer anpassade för dem och som ger dem bättre värde för pengarna.
Varför har ni öppnat en butik i Paris?
– Det är en affär där kunderna kan ta del av hela vårt sortiment. Våra återförsäljare har ofta bara en eller två av våra produkter listade. Vi kommer också närmare kunderna och kan testa saker och få feedback. Egna butiker kommer inte vara en huvudsaklig försäljningskanal för oss framöver, utan ska främst ses som en del i marknadsföringen. Försäljningen i butiken täcker våra kostnader och stärker varumärket. Framöver kan vi komma att öppna butiker i ytterligare ett par stora städer. Utöver det satsar vi på direktförsäljning på nätet.
Norden ligger överlägset högst i termer av penetrationsgrad. Vilka andra marknader är på gång?
– I termer av marknadsandel ligger vi väldigt bra till i länder som Frankrike och Storbritannien. Utvecklingen på dessa marknader inleddes dock senare än i Norden, så de ligger ännu efter i termer av penetration. Vi har också stärkt vår position i Tyskland och jag räknar med att penetrationsgraden kommer att öka signifikant under de närmaste åren. Med IVS-förvärvet har vår marknadsandel fördubblats och listningen hos Telekom Deutschland kommer stärka oss ytterligare.
Var är Doro om några år? Främst en smartphonetillverkare eller ett mer diversifierat företag?
– En av våra största tillgångar är vårt varumärke, vilket associeras med att förenkla livet för seniorer. Vi kommer fortfarande sälja mobiltelefoner och smartphones, men också andra it-produkter. En del av vår strategi är också att utveckla tjänster till målgruppen, vilket kommer att addera återkommande intäkter och stärka vår lönsamhet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.