Fem skäl till att köpa Volvo
![]() |
V SOM IN VICTORY: Eller som in Volvo eller.
|
Volvos vd Leif Johansson längtar nog ännu mer till jul och lugn oro än vad vi andra medborgare gör. År 2002 har knappast varit hans år.
Lastbilsmarknaden har varit usel, ingen lösning har skett i Scania-frågan och Volvo har visat underskott i sina pensionsstiftelser. Eländet lär fortsätta under det sista kvartalet, så vänta er inga glädjesiffror när Volvos bokslut presenteras i början av februari.
Med facit i hand är det lätt att konstatera att det mesta har gått snett sedan personbilarna såldes till Ford, vilket också Leif Johansson konstaterade i en intervju i Affärsvärlden med den briljanta kommentaren “De efterklokas klubb är den största i hela världen och jag kan gärna vara dess ordförande, men det brukar inte hjälpa”.
Volvo hade faktiskt över 50 miljarder – idag har de en nettoskuld på 10 miljarder. Men. Det där är historia och nu är det dags att titta framåt. Volvo har idag ett börsvärde på strax över 60 miljarder och det indikerar att det är dags att köpa aktien.
Fem skäl stärker den tesen:
1) Lastbilsmarknaden i USA har bottnat. 2003 blir knappast något höjdarår, men eftersom marknaden vände ner redan för några år sedan borde det värsta vara över nu. Det innebär inte att det blir någon ordentligt fart på produktionen, men kostnadsbesparingarna borde bära frukt med en något förbättrad marknad.
2) Dollarberoendet har minskat kraftigt sedan försäljningen av personbilarna. Volvo har nu en hel del kostnader i dollar och det är positivt, eftersom Affärsvärlden räknar med att dollarn kan falla ytterligare under nästa år.
3) Värderingen är låg. Volvo handlas till 13 gånger nästa års vinst och 9 gånger vinsten 2004. Slaktvärdet på hela Volvo efter att skulderna är avdragna ligger runt 89 miljarder, vilket är 40 procent högre än dagens kurs. Dessutom ger Volvo en direktavkastning på 5,5 procent.
4) Under nästa år lättas en stor sten från Volvo då Scaniaposten försvinner. Innan april 2004 ska aktierna säljas enligt EU och det talar för att affären är klar senast sista kvartalet 2003. Antingen säljs aktierna till Toyota och då kan Volvo bli skuldfria och lansera ett nytt återköpsprogram.
Eller så misslyckas Volvo och delar ut aktierna till sina aktieägare. Det sistnämnda ger förvisso en reaförlust (Scania lär aldrig återhämta sig så mycket) men det rensar balansräkningen och eftersom det inte berör kassaflödet spelar det ingen roll.
5) Psykologin ska inte underskattas på vår volatila börs. Volvokursen har under de senaste 6-7 åren pendlat mellan 140-220 kronor. Enstaka gånger har den varit över eller under detta intervall. Idag kostar en Volvoaktie 146 kronor.
Därför är Volvo ett bra köp till en begränsad risk. Svårare än så är det inte.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.