FI lägger ned undersökning av Klarna efter it-incidenten

Finansinspektionen avskriver sitt ärende mot betaljätten Klarna efter it-incidenten i maj, enligt ett pressmeddelande.
Klarna
Foto: Claudio Bresciani/TT
Bolaget fick då stora tekniska problem i appen. När kunder loggade in med sitt eget bank-id kunde se andra kunders betalningar och personuppgifter, innan appen stängdes ned helt.

FI hade vid tidpunkten en undersökning mot bolaget, som utökades i juli efter incidenten. Det man funnit är att bolaget haft vissa brister kring hanteringen av risker inom området, särskilt i förändringsprocessen. Man har även sett vissa brister kring tystnadsplikten i samband med incidenten.

Men då Klarna har gjort ändringar för att åtgärda bristerna, samt avser att genomföra fler ändringar och det faktum att bristerna är ringa, har Fi beslutat att inte vidta ytterligare åtgärder varför ärendet skrivs av. FI har i bedömningen också tagit hänsyn till bristernas art och omfattning.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Nordic Bridge Fund