Analys Fable Media Group
Fable Media Group: Småbolag med stor utdelningspotential

Fable Media Group | |
Börskurs: 5,10 kr | Antal aktier: 34,0 m |
Börsvärde: 173 Mkr | Nettoskuld: 42 Mkr |
VD: Alexander Pettersson | Ordförande: Stefan Vilhelmsson |
Nystart med omvänt förvärv
Under 2022 genomförde bolaget, som då hette Future Gaming Group och hade stora lönsamhetsproblem, ett omvänt förvärv av danska Fable Media. Affären slutfördes den 31 mars och köpeskillingen var cirka 180 Mkr vilket betalades i nytryckta aktier samt genom en tilläggsköpeskilling. I praktiken var det Fable Media som tog över.
Resultatet blev en renodlad affiliatekoncern med fokus på sportspel. Från och med Q2 2022 redovisas hela verksamheten under den nya strukturen.
Intäktsmässigt innebar det en ökning av bolagets omsättning från 20 Mkr under 2021 till 62 Mkr under 2022.
Fable Media (5,1 kr) verkar inom affiliatemarknadsföring eller prestationsbaserad marknadsföring riktad mot spelbranschen. Bolaget fokuserar på att marknadsföra bettingsajter globalt genom att driva trafik till speloperatörer mot provision. Fokus ligger framför allt på sportbetting.
Bolaget omsätter ungefär 70 Mkr på årsbasis och har tre fastanställda.
Ägarbilden domineras av dansken Frederik Cardel Falbe-Hansen som äger 77% av aktierna. Han grundade och drev tidigare Fable Media år 2015 i Danmark, som senare blev en del av Fable Media Group genom ett omvänt förvärv 2022. Falbe-Hansen har varit tidigare VD för Rebel Penguin som driver en liknande verksamhet som Fable Media. Han sitter idag i Fables styrelse.
Bolagets operativa chef Carl Magnusson är tredje största ägare med 3% av aktierna. Han var Sverigechef för Rebel Penguin under Falbe-Hansens ledarskap. Bolagets VD Alexander Pettersson äger aktier för drygt 1 Mkr.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 95 | 72 | 79 | 87 |
– Tillväxt | +14,2% | -25,0% | +10,0% | +10,0% |
Rörelseresultat | 48 | 46 | 47 | 48 |
– Justeringar | 15 | 0 | 0 | 0 |
Justerat rörelseresultat | 63 | 46 | 47 | 48 |
– Rörelsemarginal | 66,1% | 65,0% | 60,0% | 55,0% |
Resultat efter skatt | 33 | 34 | 36 | 38 |
Vinst per aktie | 1,29 | 1,00 | 1,07 | 1,11 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,10 | 0,40 | 0,70 |
Direktavkastning | 0,0% | 2,0% | 7,8% | 13,7% |
Avkastning på eget kapital | 46% | 32% | 26% | 22% |
Kapitalbindning | -16% | -28% | -40% | -51% |
Nettoskuld/Ebit | 1,2x | 0,4x | -0,6x | -1,4x |
P/E | 4,0x | 5,1x | 4,8x | 4,6x |
EV/Ebit | 3,4x | 4,6x | 4,6x | 4,5x |
EV/Sales | 2,3x | 3,0x | 2,7x | 2,5x |
Kommentar: Rörelseresultatet för 2024 är exklusive en justering (15 Mkr) av värdet av en tilläggsköpeskilling. Idag finns inga tilläggsköpeskillingar kvar på balansräkningen. |
Verksamhet och affärsmodell
Fable Media specialiserar sig på att generera så kallade “leads” (potentiella kunder) åt internetbaserade spelbolag, främst inom sportsbetting. Marknadsföringsstrategin är inriktad på köpt digital annonsering. Syftet är att bolaget snabbt ska kunna skala upp kampanjer inför stora sportevenemang eller i nya geografier. Det kan exempelvis handla om sociala medier eller reklambanners på websidor. I faktarutan nedan förklarar vi steg för steg hur Fable Media tjänar pengar.
Steg för steg, så genererar Fable intäkter
- Köper annonser. Fable köper annonser digitalt, till exempel via Google, Facebook eller andra plattformar. Annonserna riktas mot personer som är intresserade av sport och betting.
- Drar trafik till partnerns spelsajt. En person klickar på annonsen och hamnar på en bettingoperatörs webbplats (till exempel ett spelbolag som erbjuder odds på fotboll).
- Registrering och spel. Besökaren registrerar sig hos spelbolaget och börjar spela.
- Affiliate-avtal träder in. Fable har ett avtal med spelbolaget som bygger på intäktsdelning. Det betyder att Fable får en procentandel av det spelbolaget tjänar på den nya kunden, varje månad.
- Återkommande intäkter. Så länge kunden fortsätter att vara aktiv och spela, fortsätter Fable att få sin andel. Fable kan på så vis ha intäkter från samma kund under många år.
Fable Media verkar globalt och marknadsför sina kunders speltjänster internationellt med fokus på Europa, Nord- & Sydamerika. Organisationen i sig är slimmad och har en låg andel fasta kostnader. Det återspeglas i bolagets höga lönsamhet (mer om detta nedan).
Två marknadsföringsmodeller
Inom branschen finns det två vanligt förekommande modeller för hur marknadsföringen sker. Skillnaden är framför allt hur trafiken skapas:
-
Paid media innebär att man köper synlighet genom annonser, exempelvis Google Ads, Facebook-annonser eller banners. Det ger snabb och skalbar trafik. Kostnaden är direkt kopplad till varje klick eller visning. Fable media är verksam inom detta område.
-
SEO (sökmotoroptimering) bygger på att skapa innehåll och optimera sajter för att ranka högt organiskt i sökmotorer. Det tar längre tid och kräver investering i innehåll, men när man väl har starka positioner kan trafiken vara både billigare och mer långsiktig.
Hög lönsamhet men skakig tillväxt
Fable Media Group har höga rörelsemarginaler. Under de senaste tre åren har rörelsemarginalen i snitt legat på 45%.
Blickar vi tillbaka de senaste fem åren har tillväxten i snitt varit 11% organiskt. Som bäst presterade bolaget 24% under 2023 och som sämst -10% under 2021.
Tillväxten i Fable Media och marknaden drivs främst av expansionen av onlinespel och sportsbetting globalt, där fler länder legaliserar och reglerar marknaden, särskilt i Nord- och Sydamerika.
Efterfrågan stärks också under vissa kvartal av stora sportevenemang som EM, VM och OS som triggar ökat spelintresse.
Samtidigt kan intjäningen drabbas av regleringsförändringar, skiftande spelarmarginaler hos operatörerna och reklamkostnader.
Konkurrensbilden
Affiliate-marknadsföring inom spel är en viktig del av online-spelindustrin. Många spelbolag får en stor del av sina nya kunder via affiliates, vilket gör branschen lönsam men hårt konkurrensutsatt.
Några av de mest välkända konkurrenterna på marknaden är:
-
Better Collective: Världsledande inom sportsbetting-affiliation, omsätter över 4 mdr kr. Har växt genom stora förvärv i bland annat USA. Okej marginaler (cirka 15%) men mycket lägre än Fables.
-
Catena Media: Tidigare snabbväxare via förvärv, men nu fokuserad på Nordamerika. Omsätter mer än Fable men har tappat i tillväxttakt. Marginalerna har varit varierande och ibland negativa senaste åren.
-
Raketech: En mindre men växande aktör. Bred portfölj (casino, sport, lotteri). Omsätter ungefär 60 MEUR. Marginalerna har typiskt legat kring 20% men fallit under 0 senaste kvartalen.
-
Gambling.com Group: Nasdaq-noterat, stark tillväxt i Nordamerika. SEO- och innehållsdriven modell. Intäkter cirka 90 MUSD. Rörelsemarginalerna ligger kring 35%.
-
Gentoo Media: Har typiskt haft en lönsamhet kring 30%, men betydligt lägre idag. Fokuserar både på casino- och sportsidor.
Fable är mindre än alla dessa konkurrenter men sticker ut genom högre marginaler och fokus på betald media snarare än sök-drivet innehåll. Det gör bolaget mer flexibelt men också mer beroende av effektiv annonsering.
Ny spellagstiftning i Brasilien sätter käppar i hjulen
Årets mest dominerande händelse för Fable Media var ett nytt, omfattande regelverksskifte i Brasilien. Den 1 januari 2025 infördes krav på licenser samt strikta regler för affiliate-aktiviteter, bland annat krav på att affiliatepartners måste registreras och att alla kampanjer måste inkludera godkända regulatoriska varningar.
Utöver det har Brasilien infört tuffa reklambegränsningar som gör det svårare för bolag som Fable att nå ut till potentiella kunder genom betald reklam i olika mediekanaler.
Som ett resultat föll bolagets omsättning med nära 40% under andra kvartalet. Exklusive den brasilianska marknaden ökade dock intäkterna med 15% under perioden.
Period | Total nettoomsättning (Mkr) | Nettoomsättning exkl. Brasilien (Mkr) | Andel Brasilien | Rapporterad andel från EU (helår) |
H1 2025 | 34,0 | 28,6 | 15,9% | – |
H1 2024 | 49,4 | 22,9 | 53,6% | 87,1% |
Den här häpnadsväckande stora exponeringen mot Brasilien kommer som en överraskning eftersom bolaget i sin årsredovisning från 2024 angav att endast drygt 13% av omsättningen kom från länder utanför EU.
I kontakt med Afv uppger bolagets VD Alexander Pettersson att förklaringen ligger i att kunder registrerade i EU kan ha intäkter från andra regioner.
Brasilien har varit en het marknad för iGaming-bolag. Marknaden har länge karaktäriserats av brist på regulatoriska hinder, vilket gjort det lätt för många mindre aktörer att snabbt växa i landet. För att få en bild av hur spelmarknaden i Brasilien tidigare sett ut rekommenderar vi Afvs artikel här intill från 2023.
I maj köpte bolaget även en portfölj med affiliate-websidor i Brasilien för drygt 1,2 Mkr. Sidorna säg ha värvat drygt 450 nya spelare per kvartal under 2025 (sammanlagt värvade bolaget 17 700 under Q2).
Fable Media har historiskt sett varit storkundsberonde i väldigt hög utsträckning. Senaste åren har bolaget lyckades hyfsat väl med att diversifiera kundbasen från en enda jättekund till en handfull stora kunder.
Börjar med utdelning
Att bli ett utdelande bolag lyfter VD Alexander Pettersson fram som ett mål för Fable Media. Ett problem i sammanhanget har varit att bolagets obligationslån satt hinder för det. Men nu under sommaren har man enats med obligationsinnehavare att ändra villkoren och tillåta utdelning av halva vinsten eller max 3,5 Mkr per kvartal till ägarna.
Obligationslån
Obligationslånet emitterades 2022 och som löper till december 2025. Räntan är 5% och den utestående obligationsskulden är 47 Mkr. Under 2023-2024 har bolaget successivt återköpt och amorterat delar av lånet, vilket minskat skuldbördan. Nettoskulden ligger nu kring 0,8x Ebitda.
En extrastämma väntas under september godta ett förslag att dela ut 0,10 kr per aktie (ca 2% direktavkastning) vilket är ca 3,4 Mkr. Troligen kommer bolaget fortsätta med sådana kvartalsvisa utdelningar vilket skulle ge 8% i direktavkastning på årsbasis.
Uppgörelsen med obligationsägarna kom till genom att Fables huvudägare Frederik Falbe-Hansen ställde ut en moderbolagsgaranti avseende obligationslånet. Detta mot en ”marknadsmässig garantiavgift” på 2,5 Mkr som Fable Media betalar.
Man kan säga att bolaget betalar en engångskostnad på 2,5 Mkr för att kunna börja dela ut upp till 3,5 Mkr per kvartal. Det är ganska högt och är upp till bevis för bolaget att visa att utdelningen leder till en uppvärdering av aktien.
Prognos och värdering
I vårt huvudscenario för Fable Media har vi räknat på följande antaganden:
- Tillväxt. Fable ger tydliga prognoser. För 2025 spår de 76-86 Mkr (-20% till -10%) i omsättning. Under första halvåret har bolaget tappat 26% av omsättningen. Vi penslar in det nedra spannet av prognosen för 2025. Därefter räknar vi med 10% tillväxt. Borträknat den brasilianska marknaden har Fable Media ändå mäktat med tvåsiffrig tillväxt de senaste kvartalen.
- Lönsamhet. Bolaget självt förväntar sig en rörelsevinst på mellan 50-60 Mkr. Det motsvarar en marginal på omkring 70%. Vi tänker oss att rörelsemarginalen normaliseras kring 55% på sikt.
- Värdering. Bolagen i den här sektorn värderas lågt av en orsak. För Fable Media finns extra minus i form av dålig transparens (exponering mot enskilda länder) och stort beroende av enskilda personer. Men även med en så låg multipel som 4x framåtblickande rörelsevinsten finns en uppsida på 60%.
I ett optimistiskt scenario där rörelsemarginalen ligger kvar på dagens höga nivåer (65%) och tillväxten landar på 15% under 2026-2027 ser vi en möjlig tredubbling i aktiekursen några år ut.
I vårat pessimistiska scenario har vi penslat in att omsättningen faller rejält på grund av stora kundtapp eller nya lagar som fäller krokben för bolaget. Om vi då tänker oss att intäkterna halveras till 2027 tror vi även aktiekursen går samma väg. Givet hur aktiekurserna för hela branschen har gått (se peer-tabellen) bör man vara medveten om att sannolikheten att det pessimistiska scenariot ska inträffa inte är låg.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Fable Media | -31% | 4,7 | 4,5 | 2,7 | 60,0% | 10,0% |
Better Collective | -48% | 12,0 | 11,5 | 2,6 | 22,4% | 8,3% |
Catena Media | -67% | 2,7 | 7,6 | 1,1 | 15,0% | 3,8% |
Gambling.com | -13% | 8,1 | 7,6 | 2,0 | 26,5% | 11,4% |
Gentoo Media | -74% | 5,2 | 6,6 | 1,8 | 27,1% | 7,4% |
Raketech | -63% | 12,2 | 4,0 | 0,2 | 5,1% | 12,5% |
Genomsnitt | -49% | 8,0 | 6,9 | 1,7 | 26,3% | 9,3% |
Källa: Factset |
Slutsats
Så agerar insiders
Senaste året har huvudägaren Frederik Cardel Falbe-Hansen sålt aktier för nära 6 Mkr (cirka 4% av sitt innehav). Försäljningen gjordes i november 2024. Styrelseledamoten Philip August Lerche har under sommaren köpt aktier för 0,3 Mkr. Även VD Alexander Pettersson köpte aktier för 0,1 Mkr i juni.
Fable har en imponerande lönsamhet men gång efter annan har det visat sig att vinsterna kan försvinna snabbt i den här branschen. Bolagets öde i Brasilien är ett exempel på det, även om Fable tack vare sina mycket låga kostnader kan drivas med god lönsamhet också efter detta bakslag.
Skulle bolaget klara av den prognos man gav i halvårsrapporten och fortsätta dela ut pengar så finns troligen en uppvärdering på radarn. Investerare som intresserar sig för de allra minsta bolagen på börsen och inte skyr hög risk kan kika på Fable. Vi sätter ett köpråd med detta i åtanke.
Det ska sägas att man som aktieägare behöver lägga sin tilltro till majoritetsägaren. Där tycker vi ändå det ser ut som hans intressen sammanfaller med minoritetens.
Tio största ägare i Fable Media Group (f.d. Future Gaming Group) | Värde (Mkr) | Kapital |
Frederik Cardel Falbe-Hansen | 140 | 77,5% |
Scandinavian Credit Fund I AB | 9 | 5,0% |
Carl Magnusson | 5 | 3,0% |
UgDuck Aps | 5 | 2,9% |
Philip August Lerche med bolag | 3 | 1,6% |
Tenvig Consulting Aps | 3 | 1,6% |
Stichting Pensioenfonds PDN | 3 | 1,6% |
Mikael Östman | 2 | 1,2% |
Avanza Pension | 2 | 1,1% |
Stichting Pensioenfonds SABIC | 2 | 1,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 82,7% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser