Finansinspektionen vill se att kreditprövning förbättras

Finansinspektionen anser att långivarnas kreditprövningar inte fungerar och måste därför förbättras. Det uppger myndigheten i konsumtionslånekartläggningen för 2020.
Erik Thedéen, generaldirektör för Finansinspektionen.
Erik Thedéen, generaldirektör för Finansinspektionen. Foto: Emma-Sofia Olsson / SvD / TT
Behovet av förbättringar kommer sedan myndigheten upptäckt att flera låntagare får betalningsproblem kort efter att lånen beviljats. Problemet är mer förekommande bland unga personer där åtta procent yngre än 25 år får ett inkassokrav under lånets första månader.

”Att en så stor andel låntagare får ett inkassokrav så kort inpå att lånet beviljats är inte acceptabelt för ett gott konsumentskydd. Kreditprövningen behöver förbättras och bolag som har en väldig stor andel låntagare som går till inkasso är något som vi kommer att titta närmare på under nästa år”, säger FI:s generaldirektör Erik Thedéen.

Finansinspektionens kartläggning visar också att många använder lånen för att betala av existerande lån vilket ökar risken för en skulduppbyggnad.

För att komma tillrätta med problemen tänker myndigheten presentera nya riktlinjer om typ av information som långivare behöver ta in för att bedöma låntagares betalningsförmåga. Dessa väntas vara klara till nästa sommar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.