Fonden utan hemligheter
Internet har skakat om många branscher. Det gäller inte minst den finansiella branschen, vilket är logiskt eftersom både pengar och information tillhör det som är lättast att flytta elektroniskt. Bankkassörskor och börsmäklare håller delvis på att ersättas av internet.
Hittills har dock många delar av den finansiella branschen klarat sig nästan orörda. Ett bra exempel är fondförvaltning.
Fondandelar
Visst finns numera försäljning av fondandelar via internet. Och visst har alla fondbolag numera en hemsida där de informerar om sina fonder. Men uppgiften att sköta fonderna, rollen som fondförvaltare, har knappt påverkats alls.
Jo, telefon och fax har delvis ersatts av mailprogram och webb-bläddrare. Men relationen mellan den som förvaltar en aktiefond och de som sparar i denna aktiefond har hittills inte ändrats. Kontakten är fortfarande nästan obefintlig, bara en opersonlig text i en fondrapport två gånger per år.
Kanske lyckas det fåtal sparare som förut trängde sig på i telefon nu att lista ut förvaltarens mailadress. Men ett mail är ju lätt att klicka bort och fondförvaltaren kan leva kvar i lyxen att sällan behöva lyssna till sina kunder.
I september 1999 startade en aktiefond i San Fransisco som helt förändrat verkligheten för fondförvaltaren.
Symboliskt är att det hos Openfund finns en webbkamera där var och en som vill kan se (i realtid) vad som pågår i fondens tradingrum.
Mer konkret är det faktum att alla innehav och affärer publiceras i realtid och att förvaltarna berättar i realtid varför de väljer att köpa eller sälja en viss aktie. Förvaltarna sköter också ett antal chatgrupper, en service till kunderna men samtidigt också en möjlighet för förvaltarna att få nya idéer.
Fonden har redan attraherat 290 miljoner kronor och den har överträffat USA-index rejält under det första halvåret. Fonden investerar främst i företag som förvaltarna tror blir vinnare i vad som med en generalisering brukar sammanfattas som den “nya ekonomin”.
Det stora intresset både i media och bland internetsurfare talar för en fortsatt snabb tillväxt.
Det kan förstås vara tufft för förvaltarna att varje dag få kritik från kunderna, kritik som alla andra kunder kan läsa. Ofrånkomligt kommer förvaltaren ibland att välja aktier som utvecklas dåligt, och när kunderna klagar “Varför har du förlorat pengar på det där hopplösa bolaget?” så gäller det att ha en bra motivering.
Fonder som underhållning
Men Openfund har alltså tagit den nya tekniken till hjälp och accepterat att de egna förvaltarna är mellanhänder. Dessutom har fonden gjort aktieförvaltning till en underhållning som lockar stora mängder icke-kunder. Det ger både gratisreklam för fonden och extra intäkter via bannerannonsering.
Även själva förvaltningen kan tjäna på att allt offentliggörs direkt. Fondens affärer kan ju locka andra att följa efter vilket tenderar att höja värdet på de värdepapper man redan köpt, eller sänka värdet på vad som just har sålts.
Traditionellt är svenska fondförvaltare minst sagt hemlighetsfulla och de svenska fondbolagen ligger mycket långt efter Openfund. Svenskarna talar bara om vilka aktier som finns i fonden var tredje månad (20 dagar efter kvartalets slut) och många har principen att aldrig kommentera enskilda innehav.
Motiveringen till att inte avslöja mer än nödvändigt brukar vara att de vill hindra konkurrenterna från att snylta på deras planer. Fast det är nog bara när det gäller svenska aktier som omvärlden bryr sig om vad en svensk förvaltare gör.
Sanningen är nog snarare att fondförvaltare lever ett bekvämt liv. Trots att de är mellanhänder mellan kapitalägare och företag, precis som börsmäklare, så slipper de stora fondbolagens förvaltare nästan helt att besväras av sina kunder.
Behöver fjäskas för
I stället brukar fondförvaltarna säga att de “jobbar på köpsidan” vilket betyder att de förväntar sig att alla de träffar ska fjäska för dem. Företagsledare ska bocka och bjuda på lunch. Mäklarfirmornas analytiker ska bocka och bjuda på middag. Det är möjligen Affärsvärlden och andra medier som är lite otrevliga ibland.
Folksam Fonder utmärkte sig förra året genom att lägga ut färska listor med fondernas innehav på internet en gång per månad. Men nu har Folksam återgått till kvartalsredovisning. Bland enskilda fonder är Skandia Time Global ambitiös, när detta skrivs är listan med innehav bara tio dagar gammal.
Verkar det då troligt att Openfund får efterföljare i Sverige?
Det som talar för är att det mesta som uppfinns i USA kommer till Sverige med viss fördröjning. Det som talar emot är att Sverige är ett mycket mindre land och svenska ett mindre språk. Men nog verkar det troligt att åtminstone något svenskt fondbolag kommer att försöka.
Aktieomröstning
Man kan förstås också spekulera i om Openfunds affärsidé går att vidareutveckla. Till exempel skulle man kunna tänka sig en aktiefond där andelsägarna en gång i veckan via internet får möjlighet att rösta på vilka aktier fonden ska köpa. Eller att omvärlden får ökade incitament att hjälpa förvaltarna genom att bra tips belönas med kontanter eller andelar i fonden, ungefär som kvällstidningarna brukar belöna de som ringer in bra tips.
Slutligen bör man kanske tillägga att Openfund inte bara är en marknadsförings-gimick. Nej, fondens grundläggande strategi är mer välformulerad och detaljerad än motsvarande information hos någon svensk fond som Affärsvärlden har studerat.
Läs mer på www.openfund.com.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.