Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i juli

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln var upp med 1,2% under juli jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kalendereffekten var 0,4%, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,8%.

Det noteras att branschen möter höga jämförelsetal då försäljningen var upp hela 6,1% i juli förra året.

Försäljningen i fysiska butiker steg i juli med 1,4%, samtidigt som e-handeln minskade med 3,5%. Hemleverans minskade med 4,6% och upphämtning i butik minskade med 2,5%.

”Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165% och upphämtning i butik med över 300%”, säger Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel.