Försäljningsras för Clas Ohlson

Clas Ohlsons totala försäljning sjönk med 17 procent under mars. Analytikerna hade i snitt väntat sig -5,0 procent, enligt Infronts samanställning.

Försäljningen i mars påverkades av stängningen av butiker utanför Norden, samt den svagare norska kronan, skriver Clas Ohlson.

Den organiska försäljningen sjönk med 13 procent. Här låg konsensus på -2,3 procent.

Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 50 procent under månaden, mot väntade +28,7 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta sjönk 11 procent under perioden.

Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet minskats netto med 8 butiker (föregående år ökning med 10). Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229.

I Sverige sjönk försäljningen med 11 procent.

Organiskt sjönk försäljningen i Norge med 7 procent, i Finland var den ner 22 procent och regionen Utanför Norden visade minskning på 72 procent.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här