Försäljningsras för H&M – räknar med förlust

H&M:s rörelsevinst för första kvartalet var starkare än väntat, men försäljningen under mars månad sjönk med 46 procent i lokala valutor, vilket kommer leda till en förlust under andra kvartalet.
Helena Helmersson, H&M:s nya vd.

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på 2.690 miljoner kronor för det första kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020.

Analytikerna hade enligt Infronts samanställning av 16 estimat väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 1.400 miljoner kronor.

H&M:s bruttovinstmarginal uppgick till 51,0 procent det första kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020.

Genomsnittet av 16 analytikers estimat låg på 50,1 procent, enligt Infront.

Kostnaderna för prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade med strax under 1 procentenhet jämfört med första kvartalet året innan. Här hade analytikerna räknat med en ökning på 0,4 procentenheter.

För det första kvartalet var de externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna negativa, framför allt den dyrare USA-dollarn, jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

För de varor som redan var köpta till andra kvartalet före coronasituationen, var de externa faktorerna något negativa jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

H&M:s försäljning under mars månad sjönk med 46 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.

Det framgår av bolagets rapport.

Onlineförsäljningen steg 17 procent i lokal valuta. H&M kommer att göra en förlust i det andra kvartalet eftersom “det kraftiga försäljningstappet inte kommer att kunna balanseras av nerdragningarna i rörelsekostnaderna”.

Det skriver bolaget i rapporten för det första kvartalet. Analytiker hade inför fredagens rapport i snitt spått ett rörelseresultat om 300 miljoner kronor för det andra kvartalet, enligt Infront. Spridningen i estimaten var ovanligt stor.

H&M bedömer att bolaget kommer att kunna minska rörelsekostnaderna exklusive avskrivningar med cirka 20-25 procent i det andra kvartalet.

“Detta möjliggörs bland annat genom genomförande av korttidsarbete på marknader som berörs av corona-situationen. Globalt sett kommer tiotusentals medarbetare inom samtliga delar av verksamheten att beröras, men ett exakt antal kan inte ges i dagsläget”, skriver bolaget.

Bolaget skriver vidare att hyreskostnaderna minskas genom omsättningsbaserade hyror och även via hyreslättnader från vissa regeringar.

“Koncernen avvaktar eventuella ytterligare hyreslättnader utifrån dialog med hyresvärdar samt utifrån myndighetsbeslut kopplade till butiksstängningar på flertalet marknader”, skriver H&M.

Övriga rörelsekostnader justeras ner till absoluta miniminivåer, heter det vidare.

Bolaget varnar för att kostnadsbedömningen är “behäftad med viss osäkerhet”.

I slutet mars var 3.778 butiker tillfälligt stängda på grund av corona-utbrottet. H&M-gruppen har totalt 5.065 butiker.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.