Mode
Fortsatt fall för modehandeln

“Även om många handlare vittnar om att snittköpet per kund har stigit är kunderna alltjämt för få. Restriktionerna i samhället har kraftigt minskat antalet besökare i de fysiska modebutikerna. E-handeln väger upp för en del av tappen, men för många handlare räcker det dessvärre inte för att få ihop siffrorna på sista raden”, säger Karin Johansson, VD på Svensk Handel.
Under 2020 summerades klädhandelns försäljningsutveckling till -19,5% och för skohandeln sjönk försäljningen med 32,4%.
Butiker och e-handel | Januari 2021 | Ackumulerat 2021 |
Kläder | -28,0 % | -28,0 % |
Skor | -20,5 % | -20,5 % |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.