Mode
Fortsatt ras för modehandeln
”Försäljningen på nätet väger upp och tappen i butikshandeln är ännu större. Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50%, vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Han pekar på att ett återöppnande av samhället är avgörande för utvecklingen framöver när det gäller modehandeln.
Under 2020 summerades klädhandelns försäljningsutveckling till -19,5% och för skohandeln sjönk försäljningen med 32,4%.
Butiker och e-handel | Februari 2021 | Ackumulerat 2021 |
Kläder | – 21,4 % | – 24,9 % |
Skor | – 26,8 % | – 23,5 % |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.