Fortsatt ras för svensk modehandel

Under julen syntes ett ytterligare försäljningstapp i modehandeln.
Klädhandel
Foto: Henrik Montgomery/TT
Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 32,2% i december jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen rasade med 44,1%.

Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

”Försäljningstappen i modehandeln fortsatte under den oerhört viktiga julperioden. Klädförsäljningen minskade med drygt 32% och i skohandeln rasade försäljningen med hela 44% i december. För vissa kompenserar e-handeln för en del av tappen, siffrorna för den fysiska butikshandeln är än mer illavarslande. Vi är djupt oroade över situationen”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

För hela 2020 summerades klädhandelns försäljningsutveckling till -19,5% och för skohandeln sjönk försäljningen med 32,4%.

Butiker och e-handel December 2020 Ackumulerat 2020
Kläder -32,2 % -19,5 %
Skor -44,1 % -32,4 %
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.