Fortsatt uppförsbacke för Volvo
Terrorattackerna mot USA dyker ännu en gång upp bland listan över skyldiga när Volvo rapporterar ett oväntat svagt resultat för det gångna kvartalet. Situationen med den mycket svaga nordamerikanska lastbilsmarknaden såg före attackerna ut att ha nått ett bottenläge, men det förändrades efter den 11 september.
Istället har nu nedgången fortsatt och trots att Volvo Global Trucks ökat sina marknadsandelar är kapacitetsutnyttjandet bara 30 procent i de amerikanska fabrikerna och Global Trucks resultat blev betydligt sämre än väntat i kvartalet.
Marknaden i Nordamerika minskade räknat i enheter med nästan 40 procent under de första åtta månaderna i år. Prispressen är hård och några tecken på en förbättring av läget finns inte, enligt Volvo.
Även i Västeuropa är produktionen på väg ned även om den hittills hållit sig relativt väl uppe. Situationen är liknande i Sydamerika och Asien och den ljusaste glimten finns i södra Europa där Renault fortsätter att möta en god efterfrågan.
Analytikerna hade i SME Direkts sammanställning räknat med att Volvo skulle visa en förlust på 1,1 miljarder kronor. Extra kostnader drog ned det faktiska resultatet till nästan 1,9 miljarder, men även om kostnaderna hade blivit vad analytikerna trott skulle resultatet bara ha nått upp till en förlust på knappt 1,3 miljarder kronor.
Rörelseresultaten för de olika enheterna inom Volvo koncernen hamnade nästan samtliga under förväntan. Det är bara Anläggningsmaskinerna som överraskar positivt och de rapporterar även ökade marknadsandelar. En annan ljusglimt är att Volvo lyckas presentera ett positivt kassaflöde för det tredje kvartalet.
Volvo har under kvartalet blivit tvunget att skjuta till nästan 500 Mkr till sin svenska pensionsstiftelse. Stiftelsen har, som de flesta andra, misslyckats med sina aktieplaceringar under året och tillgångarna understiger därför åtagandena.
En annan överraskande uppgift i Volvos kvartalsrapport är att bolaget inlett skiljedomsförfarande med Renault om det slutliga värdet på de tillgångar och skulder som Volvo tog över i samband med köpet av RVI och Mack. Utgången av förfarandet är enligt Volvo oviss, men kan leda till att de förvärvade likvida medlen får ett nytt värde och att goodwillen också ändras. Volvo räknar dock inte med att goodwillen ska öka som ett resultat av tvisten.
Som ett resultat av det allmänt försämrade marknadsläget i världen för Volvos olika produkter kommer bolaget att genomföra hårda besparingar där personal på alla håll kommer att drabbas. Hittills har drygt 5 000 personer fått lämna koncernen och fler kommer att gå innan året är slut. Bland annat ska 1 000 personer bort ur Bussar, 950 ur Anläggningsmaskiner och ett okänt antal ur Aero.
Reaktionen på Volvos kvartalsrapport på Stockholmsbörsen blev initialt en kraftig nedgång men kursen återhämtade sig snabbt och handlades efter en knapp timme 1 krona lägre på 154.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.