G5 Entertainment ökade justerat rörelseresultat

Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Kvartalet präglades av konflikten i Ukraina, men även MAU och DAU sjönk.
Vlad Suglobov, G5 Entertainment
Vlad Suglobov. Foto: Carl Bredberg
Omsättningen steg 2,0% till 333 miljoner kronor (326,6). Räknat i dollar minskade intäkterna med 8%.

Bruttomarginalen ökade till 67% (59) på grund av en större andel intäkter från egna spel och lägre butiksavgifter.

Kostnaden för användarförvärv uppgick till 66,2 miljoner kronor (56,3), vilket är 20% av omsättningen (20). Det är inom bolagets uttalade intervall om 17-22%. För det andra kvartalet kommer bolaget avvika från intervallet, och istället gå upp till en nivå av 35%.

”Vi kommer även att fortsätta att behålla den högre utgiftsnivån in i juli, vilket i viss utsträckning påverkar tredje kvartalet. De intäkter och den vinst per aktie som alltså inte kommer under andra och tredje kvartalet, förväntas vi ska vara fullt återhämtat under de följande tolv månaderna – eller tidigare än så – samtidigt som bolagets intäktstillväxt fortsätter att accelerera. Målet är att öka koncernens intäkter till en ny högre plattform där vi kan leverera ännu högre vinstmarginaler tack vare vår affärsmodells inneboende hävstång”, kommenterar VD Vlad Suglobov.

Antalet månatligt aktiva kunder, MAU, låg på 6,2 miljoner vilket är en minskning med 11% jämfört med samma period förra året. DAU, dagliga aktiva användare, låg på 1,8 miljoner vilket är samma som under det första kvartalet av 2021.

Rörelseresultatet blev 53,6 miljoner kronor (59,9). Rörelsemarginalen var 16,1% (18,3). Justerat för extraordinära kostnader uppgick rörelseresultatet till 67,9 miljoner kronor (59,9), en ökning med 15% och en marginal på 20,5% (18,3).

Resultatet efter skatt blev 49,9 miljoner kronor (53,8).

Spelen Sherlock och de i spelfamiljen The Jewels ökade sina intäkter under kvartalet. Spelet Hidden Epee lanserades under kvartalet, och vars intäkter börjar öka, enligt G5.

De egenutvecklade spelen stod för 70,5% av intäkterna (63,5). Den nya generationen av spel stod för 55,9% av intäkterna (43,3)., vilket innebär en uppgång på årsbasis med 19%.

Företaget redovisar en extraordinär engångskostnad på 15 miljoner kronor, som en konsekvens av kriget i Ukraina. Företaget har många anställda i både Ryssland och Ukraina. Engångsposten räknar även in de kommande utgifterna för 2022.

Enligt vd Vlad Suglobov kommer bolaget att minska sin personalstyrka i Ryssland. Runt 100 anställda i landet har bett om omlokalisering.

”Kriget har förändrat vår syn på att ha en bas för utveckling i Ryssland, och vi har, av naturliga skäl, ingen avsikt att öka antalet medarbetare där. G5 hjälper till med omlokalisering av de medarbetare som väljer att lämna landet och ansluta sig till våra team i andra länder”, säger Vlad Suglobov.

Resultat per aktie hamnade på 5,91 kronor (6,26).

G5 Entertainment, Mkr Q1-2022 Q1-2021 Förändring
Nettoomsättning 333 326,6 2,0%
Rörelseresultat 53,6 59,9 -10,5%
Rörelsemarginal 16,1% 18,3%
Nettoresultat 49,9 53,8 -7,2%
Resultat per aktie, kronor 5,91 6,26 -5,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.