Global mediejätte

Dow Jones är ett av de få företag som lyckas ta betalt för information på nätet.

Företaget Dow Jones bildades 1882 och produkterna var till en början små handskrivna marknadsbrev som distribuerades i finanskvarteren kring Wall Street. Sju år senare, då bolaget redan hade 50 anställda, gjordes det populära ”Kundernas eftermiddagsbrev” om till Wall Street Journal som vid starten bestod av fyra sidor och kostade två cent.

Idag har tidningen en upplaga på 1,8 miljoner för den amerikanska utgåvan, runt 100.000 för den europeiska och drygt 70.000 för den asiatiska. Tidningens expansion utomlands började 1976 med den asiatiska utgåvan, som följdes av en europeisk variant 1983.

Vidare produceras så kallade specialutgåvor under Wall Street Journals varumärke som bladas in i ett 30-tal andra tidningar i 32 länder varav 26 finns i Latinamerika. Det senaste tillskottet, som kom 1999, är en söndagsutgåva om privatekonomi som följer med 36 amerikanska tidningar med en total upplaga på 8,3 miljoner.

Wsj.com, The Wall Street Journal Interactive är tidningens internetupplaga som endast har en liten egen redaktion. Ett nära samarbete med papperstidningen och Dow Jones Newswires liksom Dow Jones andra publikationer garanterar ett fylligt innehåll. Sajten kommer under året att göras om så att den blir mer interaktiv och individanpassad. Wsj.com är internets absolut största sajt med betalande prenumeranter (i dagsläget runt 535.000).

Barron’s är ett av USAs ledande börs- och finansmagasin i tabloidformat. Kommer ut veckovis. Upplagan är 310.000. Tidningen startades 1921 av Clarence Barron.

Far Eastern Economic Review är Asiens ledande engelskspråkiga ekonomimagasin med knappt 100.000 i upplaga. Utkom första gången 1946 och är baserad i Hong Kong.

SmartMoney är ett samriskprojekt med mediekoncernen Hearst Corporation. Det månatliga privatekonomimagasinet har en upplaga på 800.000 och dess webbplats är också en av USA:s mest välbesökta sajter för småsparare.

AméricaEconomìa: Dow Jones har aktiemajoriteten i Latinamerikas enda ekonomimagasin som publiceras på både spanska och portugisiska. Upplagan ligger kring 126.000. Dow Jones News Wires: Redan 1896 började Dow Jones distribuera börsnyheter elektroniskt via telegraf. Den nyhetstjänst för finansmarknaden som senare började kallas ”The Ticker” på grund av ljudet från apparaten som spottade fram nyheterna, inledde sin internationella expansion i slutet av 1960-talet i samarbete med Associated Press.

Efter försäljningen av Telerate distribueras Dow Jones Newswires nu helt oberoende och i Europa är Reuters den största distributören. Merparten av kunderna finns i USA och totalt finns nyhetstjänsten på 346.000 terminaler hos finansmarknadsaktörer över hela världen.

Nyhetsbyrån är också något av ett nav i hela koncernen då den både förser Wall Street Journal och dess webb-utgåva med en hel del material, samtidigt som CNBC anlitar nyhetsbyrån både för snabba nyheter och inslag av byråns reportrar runt om i världen. Nyligen har Dow Jones också börjat översätta artiklar till andra språk för att på så vis bland annat nå lokala marknader.

CNBC: I USA levererar Dow Jones nyhetsmaterialet till den mest populära ekonomikanalen CNBC. I Europa och Asien äger Dow Jones CNBC tillsammans med NBC. TV-kanalen har ett nära samarbete med både Dow Jones Newswires och Wall Street Journal. Efter flera förlustår är TV-verksamheten nu lönsam och utsikterna är rätt goda för fortsatt stark tillväxt. Globalt kan 170 miljoner hushåll se CNBC även om det mesta tittandet sker på arbetsplatser och i andra offentliga miljöer.

Factiva: För två år sedan lanserade Dow Jones och Reuters sin gemensamma nyhetsdatabas Factiva. Dow Jones Interactive och Reuters Business Briefing går samman för att skapa världens största databas för affärsnyheter. Den främsta målgruppen är större företag som har ett stort behov av omvärldsbevakning.

Work.com är en portal i USA som hälftenägs med Excite@Home och riktar sig till små och medelstora företag. Portalen innehåller både nyheter, information och olika tjänster.Dow Jones Indexes är kanske det som Dow Jones är mest känt för. Sedan Dow Jones Industrial Average, DJIA, såg dagens ljus i slutet på 1800-talet har ett stort antal nya index lagts till listan.

På senare år har olika globala index varit populära och i Europa har indexfamiljen DJ Stoxx tagits fram tillsammans med flera europeiska börser. Handel med optioner och terminer avseende anrika DJIA tilläts inte förrän 1997.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.