Godiskrig om 20 miljoner
I ena ringhörnan står den snart 90 år gamla svenskägdaKonfektyrfabriken Aromamed tillverkning av godishjärtan i Skarpnäck i södra Stockholm.
I andra ringhörnan står den drygt 90 år gamla nederländska godistillverkarenConcorpsom också tillverkar och säljer snarlika godishjärtan.
De två tillverkarna har kommit ihop sig ordentligt om – ett varumärke. Och i potten ligger 300 ton godishjärtan till ett försäljningsvärde av i storleksordningen 20-25 miljoner kronor årligen.
– Striden handlar inte om produkterna. Striden handlar om vem som har rätt att för sådana geléhjärtan i Sverige använda varumärket, sägerGöran Starkebo, chef för juridikenheten vidAlbihnsi Stockholm och Konfektyrfabriken Aromas ombud.
En dom iStockholms tingsrätt i november i fjol och en dom imarknadsdomstolendagen före julafton (och ett tredje nedlagt mål i marknadsdomstolen) visar att den nederländska tillverkaren och uppstickaren på den svenska marknaden just nu leder hjärtekampen på poäng, 0-3.
– I marknadsdomstolen åkte motsidan nyss (dom 23 december 2008) ut med öronen före på grund av bristande talerätt i det ena målet och har återkallat det andra. Fullständig kapitulation således, konstaterarStefan Bessman, advokat vidBaker&McKenzieoch holländarnas juridiske ombud.
– Situationen är väldigt konstig. Det är märkligt att tingsrätten tillåter att det finns två produkter som det står Aroma på, kommenterarJens Skaring, vd vid Aroma.
Först bakgrunden. Familjeföretaget Konfektyrfabriken Aroma, grundat 1921, såldes för sju år sedan till nederländska Concorp som trots stora investeringar inte fick ordning på produktion och ekonomi i en ny fabrik i Skarpnäck. Holländarna blev hjärtligt trötta på eländet och sålde, efter två år, bolaget vidare till förrePriceWaterhouseCoopersrevisorn, och partnern i revisionsfirman,Anders Landelius.
Där kunde kampen om godishjärtana ha tagit stopp. Men icke. Det nederländska bolaget satt fortfarande på ett åtråvärt varumärke, figurvarumärket ”Aroma Gott sedan 1921”.
Helt fel hävdade Konfektyrfabriken Aroma nye ägare och stämde för två år sedan säljarna. Av tingsrättsdomen framgår det att en reklamslogan som bolaget använt tidigare var näralydande ”Godaste gott sedan 1921”. Just namnlikheten, menade fabriken, borde betyda att holländarna inte borde tillåtas annektera hjärtefrågan.
Men tingsrätten gick tvärtom helt på holländarnas linje och pekade på att eftersom dessa en gång låtit registrera varumärket i sitt ägarbolag så tillhör det också dem.
Svenskarna bakom Aromabolaget förbjöds därför att använda varumärket trots att det till en del utgörs av bolagets namn:
Rättegångskostnaderna för Valentin-duellen i tingsrätten och parallelltvisterna i marknadsdomstolen slutade med en nota på 1,2 miljoner kronor. Det motsvarar noga räknat 30 000 sålda geléhjärtankartonger eller 1,5 procent av omsättningen enligt den senaste årsredovisningen.
– Tingsrätten har hängt upp hela sin dom på ett mål i EG-domstolen . Men det är helt fel. Det finns inte en likhet mellan målen, klagar Aromabolagets ombud, Göran Starkebo, och tillägger att :
– I Emanuel-målet (Bröllopsklänningdesignern Elizabeth Emanuel) var fråga om överlåtelse av varumärke med vidhängande goodwill. I Aroma-målet har det aktuella varumärket aldrig varit fråga om någon överlåtelse från Konfektyrfabriken Aroma till Concorp. Målet är därmed irrelevant, anser Starkebo som i december överklagade tingsrättsdomen tillSvea hovrätt.
I hovrätten är frågan om prövningstillstånd inte avgjord.
Göran Starkebo påpekar att en grundläggande fråga som domstolen borde ha ställt sig är vad varumärken är för något:
– Ett varumärkes grundfunktion är att för mottagaren tala om att en viss vara kommer från ett visst företag. Den grundfunktionen förfelas när Concorp säljer godishjärtan under det här varumärket. De säljer inte Aromahjärtan och de är inte från 1921, så varumärket är vilseledande när det används av Concorp, säger Göran Starkebo
Enligt Concorps ombud, advokaten Stefan Bessman, förekommer ännu ingen försäljning i Sverige:
– Concorp säljer bra på andra håll i Europa, men i Sverige har motsidan lyckats påverka eller skrämma detaljisterna, bland annat Ica, att inte ta in Concorps produkt med diverse hänvisningar till att motsidan har begärt hävning av Concorps varumärke i tingsrätten och vitesförbud mm i Marknadsdomstolen, säger Stefan Bessman.
Använder Concorp hjärtformade kartonger, snarlika Konfektyrfabriken Aromas?
– Nej. Det som visades i domstolen det var ett varuprov som aldrig kom att säljas. Den rätt annorlunda plåtask (motsidan kör plastvarianten) som Concorp använder finns det inga av på den svenska marknaden, säger Stefan Bessman.
Än så länge har alltså inte konkurrensen från holländarna märkts i någon stor omfattning.
Synd för alla oss kunder som i så fall kunde få lägre priser. För i dessa dagar (Alla hjärtans daginfaller lördag 14 februari) går godisfabriken i Skarpnäck på högvarv och gelehjärtanförsäljningen ser ut att bli den bästa någonsin.
– Vi säljer jättemycket. Vi säljer sega råttor och gröna grodor och choklad hela året men geléhjärtan är oerhört viktigt för oss. De står för 20 procent av vår försäljning under året. Och det sker nu på några veckor. Vi siktar på 650 000 kartonger, det är nästan så det blir ett rekordår, säger Jens Skaring, vd vid Konfektyrfabriken.
Bolaget omsätter cirka 100 miljoner kronor under det verksamhetsår som avslutades i somras.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.