Hallå där Jan Forssjö, ny VD i Pricer…
I samband med prismärkningsföretaget Pricers kommande bolagsstämma den 15 maj får bolaget en till stora delar ny besättning som ska vända skutan. Bakom förändringarna i styrelsen ligger bolagets egen ”aktieägargerilla”, ett ägarkonsortium som representerar mer än 30 procent av rösterna och som sedan en längre tid insisterat på ökat inflytande över hur bolaget sköts.
Hittillsvarande VD:n Britt Sandberg, som suttit på posten i ett drygt år, lämnar inom kort över ansvaret till Jan Forssjö, närmast ”senior vice president” för Electrolux Home Products och lämnar samtidigt styrelsen. Även hennes företrädare Thomas Landberg, VD i drygt två år mellan 1998 och 2000, avböjer omval på grund av utlandsflytt. Nya i styrelsen, där storägaren Salvatore Grimaldi och ordföranden Göran Lindén sitter kvar, blir Arve Kristoffersen som bland annat är styrelseordförande i norska medicinteknikföretaget Handicare och Jan Forssjö.
Pricers nye VD har tillbringat femton år på Electrolux, bland annat som vice VD för koncernens direktförsäljningsorganisation och VD för koncernens dotterbolag i Hongkong. Dessförinnan arbetade han för Johnson & Johnson i Asien och USA.
Du blir tredje VD:n på drygt fyra år på ett av börsens riktiga hackkycklingföretag, ska man verkligen säga grattis till ett sånt jobb? ”Haha… Du får säga vad du vill, men jag tycker det ska bli både roligt och spännande.”
Varför överger man ett traditionellt och stabilt bolag som Electrolux för Pricer? ”Jag har suttit i ett storbolag i 15 år nu och det har varit väldigt kul, men någonstans har jag saknat lite av entreprenörslivet där man är mer ’hands on’-involverad i processerna. Sedan är det en stor utmaningen att det finns en potential i den här marknaden som är enorm – men som ingen ännu lyckats komma igenom och nå ordentligt.”
”Enorm potential” har det sagts om Pricer rätt länge nu men det händer ju aldrig något. Vad är det som säger att just du är rätt man att plocka fram den? ”Jag har en relativt lång erfarenhet av att arbeta mot den typ av kunder som Pricer har från mitt arbete i Electrolux och förhoppningsvis vet jag lite om hur de tänker. Verksamheten handlar om att kombinera internationella affärer med ren försäljning och ett oerhört nära, nästan partner- och projektliknande samarbete med kunderna – på det sättet skiljer det sig från ’vanlig’ försäljning.”
Hur ser du på det läge bolaget befinner sig i nu? ”Generellt sett har hela den bransch Pricer verkar i varit ganska teknik- och produktinriktade. Med det som grund hoppas jag nu kunna vrida om bolaget och fokusera fullt ut på försäljning och tillväxt.”
Vilka förändringar blir de första du gör? ”På kort sikt handlar det om att få in ordrar så fort som möjligt och se till att delårsrapporterna stegvis blir bättre. På lång sikt finns det en del saker jag vill ändra på, men jag vill sätta mig in i verksamheten ordentligt innan jag uttalar mig om det. Bolaget behöver en hel del arbetsro just nu.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.