Laddar

Håller de friska effektiva

I tider av ekonomisk kris och svininfluensa måste de som är på jobbet prestera på topp. Avonova, inom företagshälsovård, har egna idéer för hur det ska gå till.
Du har tillgång till denna artikel tack vare ditt Premium-konto

Avonova erbjuder en ny typ av företagshälsovård. Det handlar inte bara om att kurera musarmar och bota ryggont. Målet är också att se till att friska anställda jobbar mer effektivt. Affärsidén är ny, men det är svårt att vara först på plan.

Maria Martinsson, vd på Avonova, tillstår utan omsvep att det är “jättetufft” på marknaden för företagshälsovård.

– Vi har en kombination av lågkonjunktur och en otrolig prispress. Det senaste året har priset på företagshälsovård pressats ned med 30 procent på vissa tjänster.

Om läget är svårt för ett vanligt företag i branschen så har Avonova det ännu tuffare. Företaget måste dessutom etablera ett helt nytt sätt att se på företagshälsovård. Kunderna ska övertygas om att köpa ett paket med två olika slags tjänster. Dels traditionell företagshälsovård. Dels managementrådgivning. Med utgångspunkt i den kunskap man får genom vårdverksamheten ska man utforma strategier för företagsutveckling. Det kan handla om allt från att stötta medarbetare att våga fatta fler egna beslut till att sätta stopp för dåliga chefer som inte främjar de anställdas produktivitet.

– Det finns ganska väl belagt att en stor andel av skälen till ohälsa är kopplat till ledarskapet. Vi vill använda vår långa och nära kontakt med företaget till att ta upp frågor som rör arbetet med hur företaget styrs, sådant som påverkar medarbetarnas hälsa och möjlighet att prestera.

Avonova arbetar för en “effektiv frisknärvaro”, som Maria Martinsson kallar det.

– Vi tittar på hur man får dem som är på jobbet att må bättre och göra ett bättre jobb. Dels genom traditionell hälsovård, men det handlar också om ifall medarbetarna har ett tydligt uppdrag, finns det konflikter som hämmar arbetet?

Kombinationen av management och handfast företagshälsovård erbjuds inte av något annat företag i Norden, och så vitt Maria Martinsson känner till inte i västvärlden över huvud taget. Affärsidén gör att Avonova tvingas tävla med andra branscher om uppdragen. I första hand handlar det om de renodlade managementrådgivarna, i andra hand även rekryteringsföretag och kommunikationsföretag som också ser att det finns pengar att tjäna på att komma in i kundernas ledningsrum.

– Konkurrensen är stor. Men vi har gjort många undersökningar där vi ser att kunderna efterfrågar det här, de vill att företagshälsovården ska bli mer aktiv och föreslå åtgärder, säger Maria Martinsson som argumenterar för att det borde finnas ett intresse hos kunderna nu i kristid.

– Just nu är det ännu viktigare att de som är kvar på jobbet orkar jobba fullt ut.

Kunderna verkar dock inte se det på samma sätt. Avonova uppger att man har 1 850 företagskunder, både små och stora. Störst är utbildningsförvaltningen i Stockholms stad med 16 000 anställda. Men försäljningen går trögt.

– Visst är det svårt att vara först. Många som vi pratar med ute på företagen tycker att det är en bra idé, men därifrån till att bli kund kan vara en mycket lång process.

Förra året gick Avonova back med 3,5 miljoner kronor. Så mycket roligare lär det inte bli i år. Första halvåret var resultatet minus 2,9 miljoner.

När kommer vinsten?

– Säg att om två år så kommer verksamheten att se annorlunda ut, då kommer vi att skörda frukterna av det vi gör nu, säger Maria Martinsson.

Avonova har rötterna i Curera, ett företag som arbetade med företagshälsovård och drev vårdcentraler på uppdrag av landstingen. Efter en rad uppköp, senast av managementkonsultbolaget Avonis bytte bolaget namn och den nya affärsidén tog form. Avonova är noterat på Aktietorget. Det senaste året har aktien rasat från 1,40 kronor till 1,01.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.