Håller det hela vägen?

Cristina Stenbecks vapendragare Samwer­bröderna har gjort sig kända för att sälja på toppen. Är det fallet även med Zalando och Rocket?

Klädda i jeans, med skjortorna hängande utanpå och ärmarna uppkavlade, ställde sig modesajten Zalandos två grundare nyligen framför journalisterna, som samlats i Berlin. De flesta i den internationella mediekåren hade hoppats att David Schneider och Robert Gentz lockat medierna till Zalando Insights Day för att äntligen avslöja sina börsplaner. Men ämnet visade sig i stället vara förbjudet att diskutera med grundarna under den välregisserade föreställningen.

I efterhand kan det tyckas lite märkligt, då Zalandos huvudägare Kinnevik bara några dagar senare meddelade att det blir en börsintroduktion av e-handelsbolaget i år. Cristina Stenbecks börsnoterade investmentbolag har stoppat in nästan 8 miljarder kronor i Zalando och äger nu 36 procent av modesajten.

Nervositeten bland investerare är stor. Zalando har hittills lämnat ut få siffror på hur det faktiskt går för verksamheten. Att även inkubatorbolaget Rocket Internet ska noteras i år gör inte oron mindre. I Rocket är Kinnevik näst största ägare, efter de tyska bröderna Samwer som via Rocket såg till att Zalando fick startkapital.

Ängsligheten hänger främst samman med att bröderna Samwer historiskt har varit bra på att sälja bolag på toppen.

Bröderna Marc, Oliver och Alexander Samwer har hittills genomfört tre stora försäljningar:

• Alando, en tysk Ebay-kopia.

• Jamba, ett tyskt bolag som sålde ringsignaler till mobiltelefoner.

• Studi VZ, en tysk Facebook-kopia.

Det riktiga Ebay köpte Ebay-kopian Alando och av allt att döma blev det en bra affär för köparen, men både Jamba och Studi VZ tappade mycket efter försäljningen, enligt Nils Stieglitz, professor i strategiskt ledarskap vid Frankfurt School of Finance and Management. Med andra ord utföll två av tre försäljningar till brödernas fördel.

– Bröderna Samwer är väldigt duktiga på att imitera affärsmodeller, bygga upp bolagen så att de ser bra ut och sälja dem innan det blir stökigt, säger Nils Stieglitz.

***

Från scenen i den slitna gamla tegelbyggnaden i östra Berlin den 28 augusti i år nämndes inte bröderna Samwer med ett ord under Zalando Insights Day. Rent fysiskt lyste de också med sin frånvaro. Ändå var deras pengar instrumentella för att skapa Zalando.

Bröderna Samwer är – trots sina stora framgångar och sin mycket snabbt uppbyggda förmögenhet – inte särskilt populära. Mellanbrodern Oliver Samwer, som ofta är ansiktet utåt, beskrivs som charmig när han sätter den sidan till. Och som en skrupel­fri person när han inte behöver övertyga ­någon.

– Han är den mest målinriktade person jag någonsin träffat. Utan att vara fördömande så kan jag säga att han skulle sälja sin svärmor för att få igenom en affär han vill göra. Han använder alla metoder, goda och dåliga, för att nå ett mål, som om det inte fanns någon morgondag, säger en person som känner Oliver Samwer.

I tyska medier finns berättelser om besvikna entreprenörer, svikna vänner och överkörda affärspartners.

”Jag är den mest aggressive killen på internet, ja på hela planeten. Jag är beredd att gå i döden för att vinna och jag förväntar mig detsamma från er!”, skrev Oliver Samwer själv i ett läckt e-postmeddelande till de anställda på ett av Rockets bolag. I mejlet liknande han även kampen mot konkurrenter vid ett Blitzkrieg. Allt enligt nättidningen Tech Crunch. I efterhand har Oliver Samwer försökt tona ned det hela.

Kinneviks huvud­ägare Cristina Stenbeck har hittills verkat ha fullt förtroende för Oliver Samwer. De två affärs­kompanjonerna träffades, enligt tyska medier, första gången på ett bröllop hösten 2007. Stenbeck blev presenterad för Samwer av den unga teknikinvesteraren Chase Coleman, som driver hedge­fonden Tiger Global.

Våren 2008 möttes de igen i London och började då diskutera ett sam­arbete. Cristina Stenbeck hade pengarna. Oliver Samwer hade idéerna. Och var det något Stenbeck behövde så var det nya idéer. Bolaget hade börjat med stål och skog och under Jan Stenbeck gått vidare med mobiltelefoni och medier. Nu ville hon ha något nytt. Efter att Oliver Samwer presenterat sina idéer på Kinneviks styrelsemöte i Korsnäs senhösten 2009 låg en omstöpning av sfären i korten.

Nu, nästan fem år senare, är de två ­första noteringarna på gång. Både Zalando och Rocket Internet siktar på Frankurt­börsen.

Samtidigt har Oliver Samwer tagits bort från talarlistan på Kinneviks kapitalmarknadsdag 18 september. Enligt Kinneviks talesperson är det inte en fråga om någon schism, utan beror helt enkelt på att Oliver Samwer inte har tid.

***

”Oliver Samwer och hans bröder vill bygga ett monument över sig själva genom börsintroduktionerna av Rocket Internet och Zalando. Risken bär andra. Det handlar om allt eller inget”, skrev den tyska tidningen Manager Magazin nyligen.

– Det känns opportunistiskt att notera både Zalando och Rocket så tätt inpå varandra, särskilt med tanke på bröderna Samwers track-record, säger en internationell företagsrådgivare.

Han tycker att det hade varit mer seriöst att först notera det ena bolaget och sedan vänta och se hur aktien klarar sig i handeln. Först när aktien är stabil borde det andra bolaget noteras.

Rocket Internet har som affärsidé att starta företag som i princip är kopior på nya framgångsrika internetbolag, oftast amerikanska. Ibland går det så fort att både originalets mjukvarukod och namn finns med i det nya Rocketbolaget, enligt tyska medie­uppgifter. ”Kopieringsmaskinen”, kallade Affärsvärlden Rocket i ett reportage i nummer 13/2012.

Kinnevik har investerat 2,9 miljarder kronor i Rocket och dess portföljbolag. Bröderna Samwer har plockat ut nästan lika mycket, 2,7 miljarder kronor, enligt den tyska tv-­dokumentären Die grosse Samwer-Show. I dokumentären viftar Oliver Samwer bort pengaflytten. Den beror på en omstrukturering av de bolag bröderna äger, säger han.

Bröderna Samwer äger 52,3 procent av Rocket och Kinnevik 18,1 procent. Bröderna äger också 17 procent av Zalando, via sitt investmentbolag Global Founders. Om ­deras bästa investeringar i dag går till ­Global Founders eller Rocket Internet är höljt i dunkel. Men pengaströmmen ut ur Rocket har gett upphov till rykten om att brödernas Samwer planerar att sälja av sin andel efter noteringen och använda kapitalet till nya investeringar under Global Founders Capital.

Rocket Internet har fler än 70 nystartade internetbolag. Alla, utom några små, går med förlust, enligt professor Jörg Funder, chef för Institut für Internationales Handels- und Distributionsmanagement vid högskolan i Worms.

Enligt Robert Lilja, som arbetar med rådgivning inför börsnoteringar via sitt schweiziska bolag Lilja & Co, är det oerhört riskfyllt att ha så många bolag som går med förlust i en portfölj.

– Rocket Internet är en aktie som endast passar experter. Den som vill ha möjligheten men inte ta hela risken bör i stället investera i Kinnevik, säger han.

Men att nya internetbolag går med förlust är ingen ovanlighet. Liksom internetentreprenörerna på 1990-talet siktar bröderna Samwer på att snabbt ta marknadsandelar och bygga de största bolagen i olika branscher. Det betyder stora investeringar. Vins­terna får komma senare.

Professor Jörg Funder lyfter fram bröderna Samwers dåliga track-record.

– För att våga investera så vill man se att ledningen har visat att de kan göra bolag vinstgivande, men jag är inte säker på att något av Samwers bolag någonsin har gått med en ordentlig vinst, säger han.

Professor Reiner Braun på Nürnbergs universitet är inne på samma linje. Båda professorerna påpekar att den som investerar i Zalando och Rocket Internet köper in sig i en dröm om framtida vinster och att investeringen är ett vågspel.

– Hittills finns inga tunga bevis för att drömmen blir sann, säger Jörg Funder.

– De som redan investerat i bolagen kommer troligen att sälja sina aktier efter att inlåsningsperioden går ut, så fungerar risk­kapitalister. Samwers vet mycket väl hur de ska gå till väga för att tjäna pengar åt sig själva och sina investerare, säger Reiner Braun.

Jörg Funder pekar även på att Rocket Internets fyra stora investeringar – Zalando, internetjuveleraren 21 Diamonds, internetmöbelförsäljaren Westwing och semesterbostadssajten Wimdu – har ökat sina förluster varje år, från nästan 240 miljoner kronor år 2010 till 1,1 miljarder kronor år 2012.

– Det visar en nedåtgående trend. Ju mer företaget växer, desto större blir för tillfället förlusterna. Det är inte något som jag skulle se som ett positivt tecken på att företagen i det korta perspektivet kommer att gå med vinst, säger han.

Oliver Samwer har sagt att det kan ta sex till tio år att få internetbolagen lönsamma. Nu börsaktuella Zalando har ännu inte visat upp någon helårsvinst.

***

Zalando Insights Day var det så äntligen dags för modesajten att lätta lite på förlåten. De hippa grundarna i den trendiga lokalen, en del av Östberlins gamla posttågsterminal, visade att Zalando kravlat sig upp ur det röda sifferträsket. Bolaget hade bokfört en rörelsevinst för andra kvartalet, 340 miljoner kronor, en vinstmarginal på 6,4 procent.

I stället för att släppa ut glädjetjut började investerare muttra om att bolaget bromsat sin tillväxt för att kunna visa svarta siffror: omsättningsökningen blev ”bara” 25 procent under andra kvartalet och omsättningen landade på 5,3 miljarder kronor. Till Zalandos försvar kan sägas att ju större omsättningen blir i pengar, desto svårare är det att producera stora ökningar i procent.

– Jag tror att Zalando har närstuderat Amazon och försöker spela samma spel, med den viktiga skillnaden att det handlar om mode och inte alla möjliga prylar, säger professor Nils Stieglitz i Frankfurt.

Amazon har växt till en global jätte och har lövtunna vinstmarginaler, men med en så stor omsättning blir det ändå en hyfsat stor vinst.

På sex år har Zalando vuxit från ingenting till att finnas i 15 europeiska länder. Tv-dokumentären avslöjade dock att en del av pengarna som byggt bolaget är investeringsbidrag från tyska regioner. Zalando har fått totalt 320 miljoner kronor i bidrag, men grundarduon hävdade i Berlin att bolaget endast plockat ut 140 miljoner kronor av det beviljade beloppet.

Förutom värderingen av Zalando och den framtida avkastningen oroar sig investerarna över den höga returgraden. Kunderna kan gratis skicka tillbaka de varor de beställt. Zalando står för returfrakten. Hela 50 procent av alla köp returernas, enligt Zalando. Vissa kläder är använda och Zalandoanställda har enligt the Economist hittat bilnycklar i fickorna – bevis för att kläderna inte bara provats, utan använts. Det hela har till och med blivit ett begrepp: Zalandoparty, att beställa kläder från sajten, ordna fest och sedan skicka tillbaka varorna.

Eftersom kunderna har 30 dagar på sig att returnera kläder och skor kan den mode­trend som rådde vid köpet redan vara ute, förutom att höst kan ha förbytts till vinter, och vår till sommar, när Zalando väl har öppnat kartongen och sorterat tillbaka kläderna. Resultatet kan bli att Zalando sitter kvar med lager av svårsålda kläder, som måste reas ut.

Inte bara investerare oroar sig. Från arbetarhåll kommer protester. Den wallraffande tyska reportern Caro Lobig tog ett jobb på Zalandos lager i Erfurt och gjorde en tv-­dokumentär som avslöjade strikta regler, hård kontroll och hårt arbete. Till exempel fick arbetarna inte sitta ned, inte ens när de en kort stund väntade på nästa arbets­uppgift.

– Exakt samma diskussion har förts om Amazon. Bolagen har hård kostnadskontroll och allt är standardiserat. Att sätta press på de anställda ingår i strategin. De som packar kartonger åtnjuter inte den arbetsmiljö som finns i Silicon Valley, säger professor Nils Stieglitz.

Zalandos grundare David Schneider och Robert Gentz sa i Berlin att de åtgärdat en del av de saker bolaget kritiserats för, medan de inte ändrat sådant där kritiken varit orättvis. Exakt vad som förändrats specificerade de inte.

***

För Kinnevik är det av yttersta vikt att ­Zalandos notering blir framgångsrik. Zalando noterar bara nya aktier, Kinnevik kommer inte att sälja något vid noteringen, enligt bolaget. Kinnevik har bokfört sin del av Zalando till 12,5 miljarder kronor vilket ger hela bolaget ett värde på 35 miljarder kronor. Om priset, när marknaden får bestämma, efter noteringen, hamnar lägre än så, är Kinnevik tvunget att skriva ned värdet.

För Cristina Stenbeck är det om möjligt än viktigare att börsintroduktionen går bra. Hon är inte bara huvudägare och ordförande i Kinnevik. Det är hon som godkänt omsvängningen av sfären och lagt sitt öde i händerna på bröderna Samwer. Åtminstone tidigare sägs hon ha träffat Oliver Samwer en gång i veckan, oftast tidig morgon eller sen kväll.

Det är väldigt svårt att säga om Zalando kommer att lyckas. Bolaget har gjort många saker rätt, konstaterar professor Nils Stieglitz:

– De har en tydlig förståelse för marknaden, de har ett mycket starkt varumärke, de har en effektiv rörelse. Å andra sidan försöker de ta sig in på en marknad som redan är full av bolag. De är väldigt måna om omsättningstillväxt och att bygga en kundbas, men den avgörande frågan är om de kommer att gå med vinst i framtiden.

Cristina Stenbeck och Oliver Samwer har avböjt att bli intervjuade för den här artikeln.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF