Hellre lur än telefon

Flygresenärer uppskattar tydligen en lugn stund mer än att prata i en dyr telefon. Därför kommer nu flera tusen flygtelefoner att kastas ut från flygplanen. Om några år ska i stället GSM-telefonerna kunna användas ombord.

”Det har nästan inte varit någon efterfrågan alls på de där”, förklarar Olle Rundgren, SAS informationsansvarige beslutet att från nyåret stänga av telefonerna.

Teleoperatören Jetphone håller på att lägga ned systemet och nu kastas tiotusentals lurar ut från europeiska plan. Bara SAS rensar drygt 100 flygplan i europeisk trafik, telefoner som installerades med buller och bång 1995-1997 till en kostnad av cirka 300 miljoner kronor. Indirekt drabbas Telia, som byggt ett basradiosystem för flyget, av beslutet.

Redan introduktionen av flygtelefonitjänsterna var kärv: tekniken krånglade, minuttaxorna var dyra och telefonlurar stals. Tydligen återhämtade sig marknaden aldrig, eller så vill målgruppen, de stressade och prisokänsliga affärsmännen, också i fortsättningen ha en lugn stund för sig själva när de i trånga flygplan i alla fall inte kan berätta företagshemligheter.

Telefonerna på SAS långdistansflygningar, som använder sig av en annan teknik, blir däremot kvar tills vidare. Efterfrågan är dock dålig där också.

Förbudet luckras upp

Riktig fart på flygtelefonerandet blir det antagligen inte förrän det blir tillåtet att ringa med de vanliga telefonerna ombord – något som inte går att undvika på några års sikt.

En uppluckring mot det strikta branschförbudet har redan skett i USA. Åtminstone fyra av de stora amerikanska flygbolagen, nämligen Northwest Airlines, United, American och Delta Air Lines, försöker lätta på försenade passagerares frustration och tillåter numer mobiltelefontrafik så länge flygplanen finns kvar på marken.

Uppluckringen har ännu inte nått Europa, men ska europeiska bolag, som dras med ännu större förseningar, klara konkurrensen lär mobiltelefoner snart vara möjliga att använda också i köerna på kontinentens överfyllda flygplatser.

Inga hårda bevis

Förbudet mot mobiltelefoner i flygplan brukar motiveras av säkerhetsskäl, men en stor genomgång som gjorts av en amerikansk branschorganisation för flygelektronikprodukter (RTCA Inc.) visar att av 70.000 så kallade incidentrapporter som samlats in hittades inte ett enda fall där mobiltelefoner ansågs bära skulden.

Rent teoretiskt anses störningar, så kallad interferens, kunna påverka planens många elektroniska system. Några verkliga bevis finns dock inte. Flygplanstillverkarna Boeing och Airbus har bombarderat flygplan med mobiltelefonstrålning och har simulerat flygning med 20 mobiltelefoner ombord, men har inte märkt någon som helst påverkan. En amerikansk pilot och tidigare kongressman, Bob Carr, har själv berättat att han regelbundet använde mobiltelefon när han flög med vanliga reguljärflygplan under 1980-talet. I privata plan och små företagsjetplan används mobiltelefoner numer ”tusentals gånger per dag”, enligt vad RTCA:s undersökningsansvarige John Sheehan nyligen sade till Wall Street Journal.

Blockerar näten

Nej, problemet med mobiltelefoner i flygplan ligger bokstavligt talat på ett helt annat plan, nämligen på marken. Påslagna telefoner i luften kan nämligen stjäla kapacitet i mobiltelefonnäten på marken genom att de samtidigt har kontakt med många basradiostationer. Ett annat problem är att den som ringer i luften ibland tycks kunna ringa gratis eftersom stationerna på marken har svårt att spåra och debitera telefoner som rör sig i hög hastighet.

Men de problemen är knappast argument som berör flygbolagen eller deras kunder.

Tvärtom tycks det ju vara mobilnäten som är ofullständigt konstruerade. Utökad kapacitet och bättre teknik kan på sikt göra det tillåtet att ringa i luften också. Tekniken som är på gång heter GSM-A, där A står för Air. Telia håller på att bygga en ombordantenn som står i förbindelse med GSM-näten på marken. När de introduceras i stor skala ska det gå att ringa i de vanliga GSM-telefonerna ombord.

I bästa fall blir det inget som helst problem – erfarenheten hittills visar ju att både affärsmän och andra föredrar att ägna dödtiden under flygresan till annat än att ringa.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.