Hemligheten bakom världens snålaste bil

Den tillverkas i 200 exemplar, väger 795 kilo och kostar skjortan. Ny Teknik har provkört enlitersbilen, världens snålaste bil.

Volkswagens XL1 är liten och lätt. Själv bör man vara liten och
nätt för att smidigt trixa sig ner i bilen. Ny Tekniks testpilot slår
huvudet i kolfiber­taket.

Den spektakulära modellen kallas
”enlitersbilen”, eftersom bränsle­förbrukningen är lägre än en liter
diesel per 100 km. Det gör den till världens mest bränsleeffektiva bil,
enligt Volkswagen.

Redan för tolv år sedan gjorde företagets
dåvarande vd Ferdinand Piëch en uppmärksammad resa från Wolfsburg till
Hamburg i företagets första enlitersbil. Det var en extrem prototyp som
aldrig var avsedd att tillverkas. Men dagens XL1 är redo för marknaden
och tillverkas i 200 exemplar.

Fast det där med enlitersbil är en
sanning med modifikation. XL1:an fuskar med lite eldrift för att klara
den låga dieselförbrukningen. Bilen är en laddhybrid där elmotorn plus
litiumjonbatteriet ger en räckvidd på 50 km. Sedan tar en dieselmotor
över.

På så vis kan man köra 100 km på 0,9 liter diesel.
Koldioxidutsläppen blir då 21 gram per kilometer, förutsatt att
batteriet är laddat med fossilfri el.

Den låga
bränsleförbrukningen har två förklaringar: extrem aerodynamik och
hårdbantning. Lilla XL1 är inte högre än en genomsnittlig sexåring, 115
cm. Karossen är droppformad och har inkapslade bakhjul, men inga
backspeglar.

Bilens totalvikt är 795 kg, ungefär 600 kg mindre än
en VW Golf. Det mesta av stålet är ersatt av förstärkt kolfiber,
aluminium och andra lättviktsmaterial. Servostyrning saknas, men smala
däck och låg vikt gör styrningen rätt så lätt ändå. Fast provturen är
bullrig – även ljudisolering saknas

Plötsligt hörs ett smattrande
ljud bakom bilen. En hovrande helikopter? Nix, det är dieselmotorn som
kickar in när jag trycker lite extra på gaspedalen.

Vad
extrembilen kostar? 1,1 miljon kronor. Men Volkswagen har inte utvecklat
en bil som tillverkas i 200 exemplar för att tjäna pengar. I stället
ska en del av tekniken från projektet komma till nytta i framtida
energisnåla fordon.

Volkswagen XL1

Modell: Tvåsitsig laddhybrid.

Vikt: 795 kg.

Höjd: 1 153 mm.

Dieseldrift: Direktinsprutning, turbodiesel, tvåcylindrig, 0,8 liter. 48 hk/35 kW.

Eldrift: 27 hk/20 kW elmotor.

Litiumjonbatteri på 5,5 kWh ger en räckvidd på 50 mil.

Toppfart: 160 km/h.

Acceleration 0–100 km/h: 12,7 sek.

Bränsleförbrukning: 0,9 liter/100 km när batteriet är fulladdat.

Cw-värdet (som mäts upp i vindtunnel): 0,189.

Övrigt: Måsvingedörrar.

Pris: 1,1 miljoner kronor.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.