”Hennes & Mauritzhar mer att ge”
Du knappar in ordentligt på ettan i Handel, någon egen teori om varför?
– Det är jättesvårt att uttala sig om sina egna prestationer men vi har generellt sett fått en hel del positiva kommentarer om flera analyser inom området från våra kunder. Det är ju väldigt motiverande och sporrande.
En av de analyser som nyligen fick stort genomslag var den om Oriflame som beskrevs som en rejäl sågning och som fick marknaden att skicka ner kursen till lägsta nivå sedan noteringen. Hade du väntat dig det?
– Sågning är ett mycket starkt ord. Vi har jobbat länge och hårt med analysen, ända sedan augusti, i syfte var att förstå affärsmodellen ordentligt. En av slutsatserna var att affärsmodellen är väldigt känslig vilket skapar en stark osäkerhet, även för bolagets ledning, när det gäller att förutsäga försäljningen.
Hur lyder rekommendationen?
– Vi är avvaktande till bolaget. Går det bra kan man få väldigt fina resultat, går det sämre kan det bli riktigt illa. Som investerare måste man vara medveten om att det är stor risk åt båda håll.
Tyngsta bolaget inom Handel är H&M som går som tåget för tillfället. Är det uthålligt?
– Jag tror att aktien har mer att ge och exempelvis är det ett bolag som klarar dollarfall bra relativt många andra, det är dock viktigt att höstkollektionen fortsätter starkt in i oktober och november. Gradvis ska omsättningsutvecklingen förbättras och för 2005 ser priskvalitetsbilden mer positiv ut än i 2004. Vidare är en fin marginalutveckling på gång i och med att de går mot en kraftig resultatförbättring i USA.
Lindex har sedan en tid ny ägare, ny ledning, ny strategi – är de på rätt väg nu?
– Det är svårt att säga ännu. Det som är det viktiga när man ska försöka svänga om en så pass tung skuta, och när man kommer från så svåra omständigheter som Lindex gör, är att ha tålamod. Även om man så får till perfekta kollektioner i butikerna tar det tid att locka tillbaka den kundgrupp man måste ha för att få ordning på bruttomarginalerna – det vill säga de gamla kunderna som var beredda att betala fullt pris. Lindex har ganska länge haft en kundgrupp som varit reastyrd, det måste man komma ifrån.
För tredje året i rad är du bäst på att analysera Securitas som i år haft det rätt svängigt. Din rekommendation?
– De har en mycket stark utveckling i Europa, men i USA har de det motigt. Det är väldigt hårt på prissidan där, många av deras konkurrenter har pressat sina priser för att få kontrakt och det ser tufft ut även fortsättningsvis. Fundamentalt har aktien uppsida, men den är kortsiktigt sårbar för USA-utvecklingen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.