Högtflygande förväntningar
De hundra första dagarna på nya jobbet gick inte så bra för Mats Jansson, nytillträdd koncernchef för flygbolaget SAS. Visst. Den första kvartalsrapporten överraskade positivt och han har hälsat på över 2 000 medarbetare, minst 20 om dagen. Men samtidigt är det nya strategiprogrammet försenat minst en månad och vad värre är – han har redan kommit på kant med personalen.
Det senare kom för all del inte så oväntat. De som känner Mats Jansson vet att han inte har svårt att starta konflikter. I sitt näst senaste jobb, som koncernchef för livsmedelskedjan Axfood, gjorde han sitt bästa för att processa luften ur konkurrenterna som samlats under namnet Vi-handlarna. Den konflikten lades inte åt sidan förrän han lämnade jobbet. Nu håller han, med stöd av SAS-styrelsen, på att inleda en luftstrid mot de danska kabinanställda. Inte en dag för tidigt, tycker nog många aktieägare, SAS-anställda utanför Danmark och inte minst resenärer. Alla dessa har med tiden stillatigande tvingats se på när de anställda i Danmark gång på gång genomför strejker trots att de har fredsplikt. Enligt en beräkning som SAS-chefen offentliggjorde förra torsdagen, när processen mot de kabinanställda inleddes med vad som kan liknas vid ett linjetal, ägnar sig danska SAS-anställda åt att strejka olovligt varannan månad. I snitt. Motsvarande siffra i Sverige är en gång på tio år.
Nu är Mats Janssons plan att inom sex månader byta hemmabas och besättningar för den internordiska trafiken: ut med danskarna och Köpenhamn och in med Oslo och Stockholm och nya besättningar som bedöms vara mer lojala med företaget.
Någon som tror att sista ordet är sagt i den här frågan?
Inte Affärsvärlden. Från att ha varit en lågintensiv oroshärd under 20 år har SAS konflikt med personalen nu eskalerat. Fler olovliga strejker lär inte gå att undvika.
Problemet för SAS är att de ideliga konflikterna inte bara plågar resenärer och sargar varumärket utan också urholkar de ambitiösa lönsamhetsmålen som SAS-ledningen har satt upp efter det förlorade fjolåret. Enligt ledningen måste bolaget öka vinsten med cirka 3,5-4 miljarder kronor eller 5 procentenheter.
Kan det bli verklighet? Under årets första kvartal, som alltid är årets sämsta, gjorde bolaget en förlust på en halv miljard kronor när engångsintäkterna räknas bort. Analytikerna tror att bolaget på helåret ska nå en vinst på 3,2 miljarder kronor för att nästa år nå ledningens lönsamhetsmål med en vinst på 4,1 miljarder kronor (p/e 8). Blir det verklighet är SAS en av börsens mest underskattade turn around-kandidater. Skulle aktien värderas som börsen som helhet kunde kursen dubblas.
Men Affärsvärlden är inte så optimistisk. En rad faktorer talar emot:
* De historiska erfarenheterna. Av de senaste sex åren är fem förlustår.
* Tidigare sparpaket har utlovat framtida storvinster. De har ännu inte lyckats slå igenom.
* Konkurrensen och prispressen från lågprisaktörer blir allt hårdare.
* Extremt svårplanerade omvärldsfaktorer som bränslepriser och konjunkturberoende.
* Den ålderdomliga ägarstrukturen med tre stater som ägare. Ingen ny storägare lockas in i den konstellationen.
* Svenska statens utförsäljningar ligger som en våt filt över aktiekursen. En ny Telia Sonera-försäljning och SAS-kursen faller.
* De svaga finanserna i bolaget gör att investeringar i nya flygplan drar ut på tiden. Senaste budet är att den tredjedel av flygplansflottan som är äldst, 17 år, ska bytas ut från 2010-2011.
* Dyrare biljettpriser med hårdare miljökrav tas i bruk om fyra år.
Affärsvärlden behåller sin negativa inställning till SAS-aktien. Når vinsten över miljardstrecket i år, engångsintäkter oräknade, får Mats Jansson vara nöjd. Sälj nu och köp tillbaka på nivåer kring 120 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.