Hundtrick att variera med

Du vet säkert vad det innebär att "göra en pudel". Men det finns fler hundbeteenden att välja på när mediestrategierna skall bankas ut.

När någonting går fel och medierna får nys om det, brukar det börja ringa hos medietränarna. “Gör en pudel”, brukar standardrådet bli.

Det innebär att du möter den tredje statsmakten med fast blick, sval nos och nyklippt man. Därtill förväntas du uppföra dig intelligent och göra fjolligt rastypiska trick som att rulla runt och undergivet blotta magen.

Ställd inför sådana konster, heter det, ger journalisthorden upp och börjar i stället jaga någonting annat, mer spännande.

Det finns emellertid andra framgångsrika mediestrategier med hundtema, kan Valör konstatera.

Här är några exempel.
Gör en terrier: I stället för att försöka väcka murvelsympatier med ett ångerköpt fjolltricksande kan man göra som en terrier. En terrier är egensinnig, självmedveten och svår att få att lyda.
Valör tänker här särskilt på grannens lilla cairnterrier, som på egen tass jagade en älg halvvägs in i Orsa Finnmark innan dess husse fick stopp på den.

Gudrun Schymans argumentation i den senaste skandalen har tydliga drag av terrier.

– Vaff, vaff… Menar du, murveldjävul, att jag borde ha fått sparken? Jag går inte i någons koppel, pysen. Det är mot min tik-etik!

Gör en pitbull: En pitbull balanserar sällan sockerbitar på nosen. Möjligen, då, för att locka fram små barn som ter sig lämpliga som mat. En pitbullstrategi visavi media karaktäriseras av ett aggressivt skällande och huggande med käkarna.
Du känner säkert igen beteendet på hur Mats Qviberg brukar reagera när någon ifrågasätter hur han sköter sina företag. Eller hur Lars Ramqvist har bemött dem som kritiserat hans göranden och låtanden.

Gör en mops: Mopsar är oförargliga, men smarta djur. En mops omintetgör alla former av mediedrev genom att för det första vägra att springa, eftersom dess luftrör är feldesignade till följd av märkliga avelsstrategier. (Ställ en infam fråga till en mops och du får en oförstående snörvling till svar.)

För det andra avskräcker mopsar eventuella förföljare genom sin dåliga andedräkt, eftersom de älskar gorgonzola-ost. För det tredje är mopsar så fula och ynkliga att ingen levande varelse har hjärta att bråka med dem. Är det någon som minns Sigvard Marjasin, för resten?

Gör en sanktbernhard: Hunden som är stor, stark och ofta bär på någonting stärkande har medierna på sin sida från början. En räddare i nöden, brukar ha det. Om någon bråkar med dig, titta bara stillsamt på vederbörande med stora, fuktiga ögon, och lägg huvudet på sned som om du ville säga:

– Jo, jag är ju bara hunn’ här, ja’.

Så gjorde Thomas Berglund när han avslöjades som misslyckad privatspekulant härförleden.

Gör en vinthund: När media kommer – spring utav bara helvete! Ta med dig några kompisar och spring runt, runt, runt. Efter ett tag kommer nyhetsfolket att glömma varför de jagar dig och i stället satsa pengar på vem som vinner loppet. Då ändrar ni riktning och försvinner. Ungefär som alla de analytiker som rekommenderade köp i Ericsson på kursen 200 kronor för inte så länge sedan.
Ett hundliv kan, som synes, vara ett ganska bra liv.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.