I huvudet på en säljare

PODCAST KAPITALET. Varför behövs säljare? Vi låter säljveteranen Peter Mattsson försvara yrkeskåren som ingen verkar gilla. Dessutom hör vi om psykologin bakom olika säljtekniker, och vad som kännetecknar en riktigt bra säljare.
I huvudet på en säljare - kapitalet-saljare-700_binary_6876351.png

 

Veckans avsnitt av Kapitalet inleds med en udda fråga. Behövs verkligen säljare? Räcker det inte med att ha en bra produkt med ett bra pris? Peter Mattsson inledde sin karriär som säljare på Marabou, och har med åren sålt choklad, vodka och annonser, bland mycket annat. ”En bra säljare är ingen produktpresentatör, utan någon som hjälper dig att förstå att du har ett behov”, säger han. ”Och en riktigt bra säljare kan också tala om att du inte ska ha en viss produkt”. I veckans avsnitt av Kapitalet berättar vad som kännetecknar en bra säljare, och hur det känns att jobba i ett yrke som i stor utsträckning går ut på att få ”nej”. ”Varje gång en säljare får ett ja så kommer ett par sådana samtal emellan, och det är det få personer som klarar av att ta under en längre period”. 

<span class='js-extra-html' data-iframe='’>

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.