Ica ökade vinsten som väntat

Ica ökade vinsten som väntat - per-stromberg-ica-affarsvarlden-700_binary_6865102.png
Detaljhandelsbolaget Ica ökade vinsten och omsättningen som väntat i det andra kvartalet.

Omsättningen steg 4,6 procent till 31 924 miljoner kronor (30 529). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 32 190.

Ebitda-resultat blev 2 775 miljoner kronor (2 284), med en ebitda-marginal på 8,7 procent (7,5).

Rörelseresultatet blev 1 454 miljoner kronor (975), väntat rörelseresultat var 1 448. Rörelsemarginalen var 4,6 procent (3,2).

Justerat rörelseresultat utföll på 1 452 miljoner kronor (1 365), väntat var 1 448, med en justerad rörelsemarginal på 4,5 procent (4,5).

Resultatet före skatt var 1 338 miljoner kronor (837), analytikerkonsensus 1 322.

Resultatet efter skatt blev 976 miljoner kronor (520).

Resultat per aktie hamnade på 4,83 kronor (2,56).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 4 021 miljoner kronor (3 068).

Enligt Ica har Ica Sverige gynnats av den pågående coronapandemin medan övriga segment påverkats negativt. Sammantaget bedöms effekten har varit -60 miljoner kronor på rörelseresultatet under perioden.

”Det slår dock lite olika och medan Ica Sverige gynnas av situationen, med ökad försäljning och
resultat, har framförallt Apotek Hjärtat och Rimi Baltic haft ett betydligt tuffare kvartal. Den mycket höga tillväxten för e-handeln fortsätter i accelererande takt”, skriver vd Per Strömberg i rapporten.

ICA Sveriges e-handel ökade månad för månad. I juni var tillväxten 165 procent.

”Det framstår nu som mycket sannolikt att e-handeln har tagit ett utvecklingssprång i och med vårens händelser och att en stor del av den ökning som skett kommer att ligga kvar även när situationen har normaliserats. Våra pågående satsningar, med stort fokus på att möta
denna utveckling med effektiva online-lösningar, framstår som allt viktigare, men kommer också att kräva stora insatser under kommande år”, skriver Ica-chefen.

Han förklarar också differensen mot marknaden.

”Ica har en relativt sett större andel små och medelstora butiker spridda över hela landet. Många av dessa butiker har extra god tillväxt under semestertider när våra kunder spenderar mer tid i sina fritidshus. I år är det inhemska resandet på grund av restriktioner lägre än ett normalår, vilket tillsammans med kundernas ökade inköp i större butiker, utgör viktiga skäl till att vi även i andra kvartalet trots fortsatt hög tillväxt, inte riktigt har vuxit lika snabbt som marknaden.”

ICA, Mkr Q2-2020 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2019 Förändring
Nettoomsättning 31 924 32 190 -0,8% 30 529 4,6%
EBITDA 2 775 2 284 21,5%
EBITDA-marginal 8,7% 7,5%
Rörelseresultat 1 454 1 448 0,4% 975 49,1%
Rörelsemarginal 4,6% 4,5% 3,2%
Rörelseresultat, justerat 1 452 1 448 0,3% 1 365 6,4%
Rörelsemarginal, justerad 4,5% 4,5% 4,5%
Resultat före skatt 1 338 1 322 1,2% 837 59,9%
Nettoresultat 976 520 87,7%
Resultat per aktie, kronor 4,83 2,56 88,7%
Kassaflöde från löpande verksamhet 4 021 3 068 31,1%

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.