Inbromsning väntas på spelmarknaden

De svenska operatörerna Betsson, Leo Vegas och Kindred bekräftade återigen bilden av en allt tuffare marknad, med statlig reglering som gemensamt tema, på Paretos iGaming-seminarium på Berns i Stockholm på måndagen.
Inbromsning väntas på spelmarknaden - online-betting-bethard-700_binary_6963513.jpg

Frågan som många av investerarna i Berns konferenssalong ställde var när, och om, en ljusning i tunneln kan väntas.

Prognossiffror från analysfirmans H2 Gambling Capital som presenterades i inledningsanförandet tecknar inte en vidare positiv bild. Från att branschen internationellt historiskt har uppvisat tvåsiffrig tillväxt, väntas nu en inbromsning till strax över mittenspannet av ensiffrig tillväxt fram till 2023.

“Vi är i mitten av en resa, och det är lite gropigt just nu”, sade Betssons vd Pontus Lindwall, angående situationen på den svenska marknaden som inte växte på det sätt som många hade väntat efter omregleringen.

Ett annat problem för Betsson, enligt Pontus Lindwall, är att bolaget antagligen har förlorat mer marknadsandelar i Sverige än vad som kan motiveras av att de två statliga aktörerna har kommit in på marknaden.

“Vi harlegat lite efter på produkt, men det är något vi har adresserat nu”, sade han.

Leo Vegas ir-chef Philip Doftvik räknar med en fortsatt svag, om än mer stabil marknad i Sverige under 2020, totalt sett, men med minskade andelar för de mindre operatörerna, medan de större kommer att växa.

“Det är drivet av en strukturell tillväxt från en förflyttning från offline till online”, sade han.

Många oroas också över att det som hände i Sverige i samband med omregleringen är järtecken i skyn för vad som väntar även på andra marknader som står i begrepp att omreglera, bland annat Nederländerna, där operatörernas anpassning för att säkerställa en licens när marknaden väntas öppna i början av 2021 har skadat omsättningen under året.

Diskussionen handlar om hur den nya lagen i Nederländerna ska tolkas, och huruvida spelbolag som vänt sig till spelare i landet, något som såväl Betsson som Leo Vegas och Kindred bötfällts för, kommer att vara berättigade till en licens när marknaden öppnar upp.

“Jag är säker, men hundra procent går det inte att vara. Den nederländska spelmyndigheten har överraskat oss förut, men om inte vi får en licens så borde inte någon av de andra online-aktörerna få någon heller”, sade Pontus Lindwall.

En annan marknad där regulatoriska ändringar påverkat under året är den brittiska. I förra veckan presenterade en grupp parlamentariker en rapport som föreslog ytterligare begränsningar för onlinespel. Det fick såväl brittiska som svenska spelbolag att tappa mark på börsen. Men enligt Kindreds vd Henrik Tjärnström är det inte några nya nyheter.

“Det är en diskussion som legat och bubblat ett tag”, sade han och menade att det inte är realistiskt att införa, till exempel, det förslag om en insatsbegränsning på 2 pund som fanns med i rapporten eftersom det skulle skada kanaliseringen för mycket, alltså hur stor andel av spelandet som sker via licensierade bolag.

“I fysiska automater går det, men gör du det online så försvinner bara spelarna till olicensierade dotcom-operatörer”, menade Henrik Tjärnström och syftade på en sjunkande kanalisering.

Kanalisering var även ett återkommande ämne i operatörernas presentationer. Diskussionen om hur stor andel av allt spel som sker inom det licensierade svenska systemet har förts under hela året, men tog ny fart när socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i förra veckan sade att “kanaliseringen är mycket hög”. Dagen efter presenterade Spelinspektionen siffror som indikerade att kanaliseringen sjunkit från 90 procent, som är statens mål med omregleringen, i det andra kvartalet till omkring 85 procent i det tredje.

“90 procent som målsättning är en nykter ambition, för 100 procent går inte. Men det är en oroande trend”, sade Pontus Lindwall på Betsson och syftade på de senaste siffrorna från Spelinspektionen.

Operatörerna upprepade bland annat bristen på möjligheter att försvara sig mot den grå marknaden med hjälp av bonusar och incitamentsprogram för lojala spelare, som en nyckel till att öka kanaliseringen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.