Inga bud så länge Leif Östling regerar

Aktieägarna i Scania kan inte räkna med några snabba lösningar på ägarsituationen i Scania. Beskedet att Leif Östling blir kvar som vd talar för att Volkswagen låter Scania förbli noterat ett par år till, skriver Affärsvärldens Anders Billing.

Det finns nog inte en affärstidning som inte har avsatt Stockholmsbörsens mest varaktige, och kanske bäste, vd Scaniachefen Leif Östling. Hans tidigare avtal sa ju att han kunde gå vid bolagsstämman år 2009, och de flesta av oss på redaktionerna och mäklarhusen trodde nog att den slagkraftige mannen i Södertälje skulle ta sin hatt och gå då. Men den enda hatt som blir aktuell är alltså den som vi får äta upp.

Måndagens besked att Leif Östlings avtal förlängs med tre år till 2012 är intressant av fler skäl än att det får bolagstyckare att se fåniga ut. Det sätter också igång tankarna kring hela bolaget Scanias öde, i den nya tillvaron med VW och dess intressebolag MAN som ägare med över 50 procent av kapitalet och 85 procent av rösterna.

Inte minst är det intressant med tanke på att de små aktieägarna i Scania ju inte fick möjlighet att sälja när Investor gjorde sin kanonaffär och sålde A-aktier för 200 kronor styck. Kursen har därefter fallit tillbaka till 138 kronor (128 kronor för B-aktien). En starkt bidragande orsak till nedgången är ju just att man på marknaden upplever att det inte finns någon chans att Scania blir uppköpt längre, att VW i stället ska sätta sig på bolaget och liksom trötta ut resten.

Östlings förlängda avtal kan nog tolkas som en bekräftelse på den misstanken. Det borde tala för att VW, och dess starke man Dr Ferdiand Piëch, inte har några avsikter på direkt övertagande eller strukturförändringar. Leif Östling skulle med säkerhet inte vilja sitta kvar, varken som dotterbolagschef eller som utförare av en uppbrytning eller större omstrukturering. Och Östling och Piëch känner varandra och respekterar varandra, så den sistnämnde lär inte tvinga ned allt för besk medicin i svenskens strupe.

Det som också talar för att VW väljer denna väg är att de har gjort det förut. Audi är sedan decennier huvudägt av VW. Men är fortfarande noterat, där free floaten är 0,86 procent. Resten – alltså 99,14 procent – är i händerna på Piëch. Ett annat skäl till att det inte händer är att ett bud vore dyrt för VW. Att köpa resterande aktier i Scania, inklusive MAN:s, skulle kosta runt 70 miljarder kronor.

Slutsatsen blir alltså att Leif Östling styr sitt älskade Scania i ytterligare fyra år, under vilka VW max lär introducera några mindre samarbeten men i övrigt låta den svenska lastvagnskoncernen vara i fred. Scaniaaktien stiger på måndagen – plus 1,7 procent för A-aktien och plus 0,8 procent för B, vilket väl kan tolkas som glädje på marknaden över att en skicklig vd ska vara kvar under ytterligare en period och att det är bra för Scania. Och visst borgar Östling för oberoende, men det minskar också utsikterna för några snabba lösningar för småägarna i bolaget.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF