”Ingen jagar denmogna kvinnan”

Klädkedjan KappAhl presenterade idag sitt bästa år och sitt bästa kvartal någonsin. Bolagets vd Christian W. Jansson är tacksam att konkurrenterna fokuserar på de yngre kunderna.

– Jag ska inte säga att vi tar marknadsandelar, men vi befäster vår position. Konkurrensen hårdnar, konkurrenterna har blivit duktigare. H&M har blivit väldigt vassa i Sverige, säger Christian W. Jansson, VD och koncernchef KappAhl, till Nyhetsbyrån SIX.

Det har däremot inte kommit in några nya spelare som stör KappAhl.

– Det är ingen som jagar den mogna kvinnan. Vi får faktiskt vara ifred där. Det är bara att tacka och ta emot. Alla jagar den unga kvinnan. Det är väldigt bra så länge folk håller på med det, säger Jansson.

Bruttomarginalen steg till 61,1 procent under helåret och till 62,2 procent under sista kvartalet.

– Vi ska ligga i intervallet 60-61 procent på ett år, det räcker. Bruttomarginalen är en kombination av väldigt mycket saker, men helt avgörander är vilket inslag man har av rea. Juli är en reamånad. Där fick vi till det lite bättre, hade en mindre andel och fick bättre betalt, berättar Jansson.

Rörelsemarginalen uppgick till 13,8 procent under helåret och 16,8 procent under sista kvartalet. KappAhls mål är 12 procent i genomsnitt under en konjunkturcykel. Trots den höga nivån på senare tid vill inte företaget gå ut med några höjda ambitioner.

– Jag tror inte att man externt ska säga någonting mer än så, anser Jansson.

Det gångna året innebar en god utveckling för privat konsumtion i Norden och däribland även en god utveckling för efterfrågan på kläder. Hur ser då marknadsförutsättningarna ut för 07/08 med tanke på den kreditoro som förekommut på senare tid?

– Vi ser en god utveckling för totalmarknaden. Ränteberoendet för vår typ av kund är relativt lågt, bedömer Jansson.

Under 06/07 nettoöppnades 12 butiker, vilket var mindre än bolaget föresatt sig. Det berodde på att fem butiker fick stängas på grund av ändrade trafikflöden. För 07/08 är ambitionen att öppna 20 till 25 butiker.

– Vi har 19 butiker kontrakterade. Så det vore väl sjutton om vi inte skulle nå upp till de 20 i varje fall, säger Jansson.

KappAhl ökade omsättningen med knappt 8 procent ifjol och även för i år ser det gynnsamt ut.

– Vi har sagt att vi vill ha 6 till 9 procent på årsbasis. Jag tror att vi kommer att ligga ganska precis i mitten av det intervallet under 07/08, säger Jansson.

Lindexchansen försvann för KappAhl men bolaget tror ändå det kommer att bli möjligt att göra ett förvärv av hygglig storlek framöver.

– Det kommer nog att ta tid. Det är viktigare att det blir rätt än att ha bråttom, säger Jansson.

KappAhl finns idag i Sverige, Norge, Finland och Polen. På sikt vill företaget etablera sig i ytterligare ett land. Men det blir inte i Danmark.

– Snarare något österut från Polen sett. Till nästa år måste vi veta. Ge oss ett år till, vädjar Jansson.

KappAhl skissar också på ett nytt produktsortiment. Heminredning är en lockande bransch. Förvärv ligger närmast till hands eftersom organisk etablering tar sådan tid.

– Men Hemtex finns inte med på någon köplista. De har framför allt en för hög prislapp, enligt Jansson.

Av KappAhls anställda är 90 procent kvinnor. Fem av sju i ledningen är kvinnor. Bolaget har därmed något av ett omvänt jämställdhetsproblem.

– Kön är ingen viktig fråga för oss. Vi jobbar med kompetens, slår Christian W. Jansson fast.

Nyhetsbyrån SIX

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.