Inte uteslutet stänga Autoliv-fabriker
Det uppger, Jan Carlson vd och koncernchef för Autoliv, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
– Den nivå som marknaden nu ser ut att vara på är mycket lägre än vad den var när vi lanserade vårt åtgärdsprogram i juli. Därför tittar vi nu på om vi måste ta ett nästa steg, vi får återkomma med det, säger Jan Carlson.
När Autoliv analyserar alternativ, finns både möjligheten att utvidga det pågående omstruktureringsprogrammet och att lägga ett helt nytt med i bilden. Men inget är ännu bestämt, poängterar Jan Carlson.
– Vi jobbar intensivt med detta. Vi får skära i kostnaderna så mycket vi kan. Vi måste anpassa strukturen i en större omfattning än vad vi tänkt oss tidigare, det kan bli fråga om fabriksnedläggningar etcetera, säger Jan Carlson.
Autolivs nu liggande åtgärdsprogram innebär att 3.000 personer får lämna företaget, vilket ska generera 120 miljoner dollar i besparingar per år. Därtill räknar bolaget med att ytterligare anställda kommer att få lämna bolaget till följd av normala neddragningar av produktionsvolymer.
Prognosinstituten har, sedan Autoliv rapporterade för det tredje kvartalet, dragit ned estimaten för bilproduktionen för årets fjärde kvartal och nästa år. I slutet av oktober drog CSM ned produktionsprognoserna kraftigt för det fjärde kvartalet i Europa. Bilproduktion under kvartalet förväntas enligt den liggande prognosen falla med 14,8 procent i oktober. När Autoliv guidade för det fjärde kvartalet i rapporten den 21 oktober, låg prognosen på en nedgång på 6,1 procent.
– När vi guidade för kvartalet så pekade statistiken på en 13-procentig nedgång i västra Europa och nu pekar statistiken på 22 procent. När vi guidade hade vi tagit höjd för en del av detta efter vad vi sett i våra system. Men det här är ändå ett riktigt ras på bara en månad, säger Jan Carlson.
I början av förra veckan lämnade CSM också färska produktionsprognoser för resten av världen. Föga överraskande handlade det om sänkta prognoser. I Nordamerika förväntas bilproduktionen falla med 20,9 procent. Den prognos Autoliv använde då bolaget guidade för det fjärde kvartalet låg på 19,0 procent. Den japanska bilproduktionen förväntas nu falla 9,3 procent jämfört med tidigare prognos på 6,6 procent.
Frågan är om de guidningar Autoliv gav för rörelsemarginal och försäljning för det fjärde kvartalet över huvud taget är relevanta efter vad som hänt den senaste månaden. Autoliv svarar inte på frågan, med hänvisning till att bolaget inte har underlag för att kommentera om de lägre volymerna påverkar bolagets resultat i det fjärde kvartalet.
Utsikterna mörknar även inför år 2009. Enligt CSM förväntas bilproduktionen under helåret falla med 11,4 procent i västra Europa och 1,5 i Östra Europa. I Nordamerika förväntas bilproduktionen minska med 12,2 procent.
Autoliv har inte någon egen uppfattning om när bilmarknaden ska vända upp utan jobbar utifrån institutens prognoser.
– Vi jobbar efter deras prognoser och den information som vi kan få direkt ifrån våra kunder om hur de drar ner kapaciteten. Vi har inte så mycket mer information om den långsiktiga horisonten än vad andra har, säger Jan Carlson.
Normalt har Autoliv kontroll över produktionsnivåerna de sex kommande veckorna, men de kraftiga nedgångarna har medfört att det även blivit förändringar i lagda produktionsorder den senaste tiden.
– I det här läget ändras även lagda produktionsbeställningar från vecka till vecka, säger Jan Carlson.
Något som Jan Carlson nogsamt understryker är att Autoliv trots den pågående krisen fortsätter investera i ny teknik inom både passiv- och aktivsäkerhet för att ha bästa möjliga positionering när marknaden vänder.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.