Intervju: Ikea in i väggen
”Konjunkturavmattningen och den allmänna försvagningen av den globala ekonomin ändrar i viss mån agendan för oss. Vi får ägna oss åt att effektivisera, kapa kostnader och anpassa resurser till en lägre försäljning”, säger Anders Dahlvig i en intervju med Ekonomi24.
Ikea-imperiet benämns allt som oftast som en vinstmaskin, trots att resultatet är en väl bevarad hemlighet. Under 2001 gjorde enbart det svenska bolaget, som står för sju procent av Ikeas totalmarknad, en vinst på en miljard kronor. Totalt under verksamhetsåret, som omfattade till och med augusti, omsatte koncernen 99 miljarder kronor vilket motsvarade en försäljningsökning på 10 procent. Det innebar en rejäl inbromsning jämfört med att företaget under flera år har växt med 20 procent. För verksamhetsåret 2002 har man skruvat ned förväntningarna ytterligare.
”Vi räknar inte med en minskning av försäljningen, men däremot en mindre ökning än budgeterat”, säger Anders Dahlvig. ”Budgeten låg på 12 procents försäljningsökning på koncernbasis. I dagsläget ligger vi fem procent upp jämfört med samma tidpunkt förra året och hypotesen är att det håller sig på den nivån året ut.”
Kraftiga försämringar på två av bolagets tyngsta marknader, Tyskland och Frankrike, är det som dragit ned prognosen.
”Det ligger inga missbedömningar från vår sida, utan är en effekt av konjunkturen. Tyskland har ju varit inne i en lågkonjunktur i flera år, där vågar ingen i dagsläget säga något om en vändning. Frankrike är jag mer förvånad över, där kom nedgången väldigt plötsligt i höstas. Jag har inte riktigt pejl på vad det beror på, även fransmännen själva har svårt att förklara det. Vi baserar våra försäljningsprognoser på fortsatt samma nivå som vi är på nu de närmaste 24 månaderna.”
I den positiva vågskålen finns Kina och Australien där försäljningen går fortsatt bra liksom Storbritannien. ”Det är vår tredje största marknad och där går både detaljhandeln som helhet och vår försäljning mot strömmen jämfört med övriga Europa. Även södra Europa, Italien och Spanien, hänger med ganska bra.” Det är långt ifrån någon kris i bolaget, försäkrar Anders Dahlvig, men säger samtidigt att det nu är kostnadsjakt som gäller.
”På kort sikt är det två fronter vi har att jobba med, varav den ena är personalsidan. Vi kommer inte att tillsätta alla de tjänster vi hade tänkt oss och får avstå från att göra tillfälliga anställningar permanenta. Den andra är driftskostnaderna i varuhusen, där handlar det om vanligt hederligt kostnadskapande.”
Den minskade försäljningen innebär dock inte att man bromsar expansionen – ännu. ”Förutsatt att det inte blir värre fortsätter vi att investera och hoppas att det ska betala sig när konjunkturen vänder upp igen. Det är en stor fördel att inte vara på börsen i ett sånt här läge. Eftersom vi inte riskerar att dras med i någon kvartalsfixering kan vi vara så långsiktiga som vi vill.”
Expansionsstrategin handlar om att växa på befintliga marknader snarare än att etablera sig på nya, och målet att öppna 10-15 butiker per år under närmaste treårsperioden kvarstår. ”Vi räknar med att öppna 10 varuhus i år, men man ska inte stirra sig blind på den siffran. Vi arbetar alltid med en större bruttolista än utfallet blir, hur många det i slutänden blir beror på hur många som trillar på plats. Det är mycket som ska klaffa för att öppna ett nytt varuhus, lokaler, avtal och en mängd andra faktorer. I den mån det är tal om nyetableringar öppnar vi nu ett varuhus i Portugal, men annars är vi färdigetablerade i Europa. Sannolikt kommer vi att titta på Japan, men det blir på ett par års sikt.”
De nya butikerna kommer att vara ”jämnt spridda” på de befintliga marknaderna. I pipelinen inför nästa verksamhetsår, som börjar september 2002, planeras dock en tung offensiv på USA-marknaden.
”Det är ju den stora tillväxtmarknaden eftersom vi fortfarande är så små där, och vi förbereder rätt många etableringar. Troligen blir det ytterligare något varuhus i New York och på orter som i Boston, San Fransisco, Los Angeles, Philadelphia, Washington.”
Fram till dess hoppas han på någon form av återhämtning i den amerikanska ekonomin. Liksom många andra svenska företag i USA åkte Ikea på en försäljningssmäll i New York tiden närmast efter terrorattackerna i höstas.
”De närmaste veckorna efteråt tappade vi rejält i försäljning, framför allt på östsidan i New York och Washington. Försäljningen var ner 15 procent under en tid men har återhämtat sig ganska snabbt och är nu tillbaka på normala nivåer.”
Ikeas satsning i motsatt värderstreck, Ryssland, är ett glädjeämne internt, och tillika legendariske grundaren Ingvar Kamprads personliga skötebarn. Även om det beräknas dröja fyra-fem år innan satsningen är lönsam, siktar man på att de närmaste fem åren öppna 3-5 nya varuhus i Moskva-regionen.
”Det blir inte tal om några rekordsummor, det som köps är ganska billiga varor, men utvecklingen går åt rätt håll. Uppgången i den ryska ekonomin har gått förvånansvärt snabbt, men jag ser ingen anledning till att den skulle försvagas i dagsläget.” ”Vi hade nog, liksom resten av västvärlden, underskattat hur mycket pengar Ryssland har. Det har inte funnits någon statistik som kunnat visa det heller, många ryssar har ju inte sina pengar på banken utan hemma. Men många har haft ögonen på oss. Vi räknar med att det kommer fler västerländska företag närmaste åren, de ser ju att det går bra för oss.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.