”Jag är rädd för att säga nej”

Kunden har alltid rätt är en kliché som är starkt förankrad i det svenska medvetandet. Samtidigt bor vi i världens mest konflikträdda land. Denna mix av kulturella sanningar får pr-konsulten att sätta i halsen.

– Jag är rädd för att säga nej. Ibland säger jag ”javisst” och ”absolut”. Men sedan gör jag som jag vill ändå, säger pr-konsulten Dominika Peczynski.

Hon tror att just hennes fält, media och kommunikation, är särskilt utsatt. De flesta kunder tror sig nämligen veta precis hur nyhetsplantering fungerar, vilket oftast är det hennes uppdrag går ut på.

– Jag tror inte alls att detta gäller för it-konsulter. Men just när det kommer till marknadsföring finns det något som gör alla till amatörkreatörer, säger Dominika Peczynski.

Efter nio år i branschen har hon fått höra en mängd tokiga idéer. Ibland vet hon inte om hon ska skratta eller gråta. Det vanligaste är att kunden vill skriva sina egna pressreleaser.

– Då brukar vi gå bakom ryggen på kunden. Men de märker aldrig något. De får så fina resultat och så skickar de blommor och choklad.

Att upplysa kunden om att den är inkompetent är en känslig process, som kräver omskrivningar och social intelligens.

– Man måste linda in grejer och låtsas att kunden har rätt. Att kunden de facto har rätt är ofta väldigt långt ifrån sanningen.

För att inte bli osams med kunden undviker Dominika Peczynski att upplysa om att hon faktiskt är anlitad för att hon är just expert. Hon anser dock att den rätta vägen att gå egentligen är att ”ta fighten” . Men nackdelarna med ett sådant beslut är alltför många.

– Det tar jättelång tid. Och det är tid som inte är motiverad att fakturera för. Därför kan det vara bättre att diskret låta kunden tro att den har rätt. Men ändå göra det som man själv anser vara det bästa.

I jämförelse med Dominika Peczynski utländska konsultkolleger är svenska konsulter mer konflikträdda i sin relation till kunden.

– Det är mycket försiktigt i Sverige. Jag är dock inte så ängslig. Man ska inte göra så mycket våld på sin personlighet, för då mår man inte bra. Man är inte bara ett varumärke. Man ska kunna leva med sig själv också.

Jonas Melzer

Dominika Peczynski

Arbetar på:Mafioso som pr-konsult.

Familj: Dottern Hanna, 10 år.

Dold talang:Simmar bra (gammal tävlingssimmare) och väldigt duktig på att plocka svamp.

Säger alltid ja till: ”Saker jag inte gjort förut.”

Säger alltid nej till:”Inte till något av princip. Jag är en väldigt principlös människa.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.