”Jag gillar skarpt läge”
Volvo Personvagnar har inlett det nya året starkt. Efter två år med sjunkande siffror stiger nu den globala försäljningen av bilar. Målet är att inom ett par år gå från 444 000 sålda bilar per år till 600 000 bilar.
Det senaste tillskottet i den 14 personer stora ledningsgruppen som ska ratta bolaget mot målet är Elisabet Wenzlaff, som sedan september förra året ansvarar för juridiken på Volvo Personvagnar. Hon är en av två kvinnor i ledningen.
Med 18 år i yrket, varav drygt sex år som chefsjurist, är Elisabet Wenzlaff en av landets mest erfarna bolagsjurister. Hon kommer närmast från kemi- och läkemedelsjätten Akzo Nobel, där hon började som chefsjurist och slutade som vd för den svenska verksamheten.
Som chefsjurist på Fordägda Volvo reser hon regelbundet till USA men basen finns i Göteborg. I direktionshissen upp till hennes kontor på huvudkontoret i Torslanda berättar Elisabet Wenzlaff att hon nyligen träffade näringsminister Maud Olofsson. De skakade hand med varandra på bilmässan i Detroit veckan innan.
– Hon är verkligen intresserad av bilar, säger Elisabet Wenzlaff förtjust.
Elisabet Wenzlaff tvekar inte en sekund med svaret när hon får frågan varför hon tackade ja till jobbet som chefsjurist på Volvo Personvagnar.
– Volvo är Sveriges ballaste produkt, och företag. Därför kändes det så kul att börja här även om jobbet rent juridiskt liknar de arbeten jag haft tidigare.
Vad kommer du att kunna tillföra arbetet i ledningsgruppen?
– Jag är där som jurist och ska bidra med min juridiska kompetens men ska också vara affärsdrivande. Mitt mål är samma som bolagets, att sälja fler bilar.
Hon återkommer flera gånger i intervjun till att hon jobbar mot samma mål som resten av bolaget.
– En bolagsjurist, var han eller hon än jobbar, måste vara fokuserad på affärerna.
Hur kan du använda juridiken för att sälja fler bilar?
– Vi kan bidra till affärerna genom att hjälpa till med att formulera tydliga avtal med leverantörer, med transportörer, med återförsäljare och alla andra samarbetspartners. Oklarhet i avtalsförhållanden är aldrig någon bra affärsgrund. Företaget ska lägga sin kraft på tillverkning och försäljning, inte på tvister och krav. Vi kan bidra med att säkra och skydda äganderätten till vår teknik och våra varumärken. Det skapar arbetsro och koncentration och resurserna används på ett effektivare sätt. Vi bevakar också att lagar och regler iakttas och att bolagsstrukturen är effektiv och korrekt. Vår uppgift är i mycket att minska mängden grus i maskineriet.
Elisabet Wenzlaff är mycket medveten om att bolagsjurister ofta betraktas som krångliga nejsägare som inte förstår hur bolaget gör affärer.
– Det är väldigt lätt att hamna i rollen som juristen som stoppar allt, men om vi stoppar en affär beror det på att den inte vore bra att göra. Hon ser sig som en missionär i frågan om bolagsjuristens roll.
– Jag upplever ändå att det på Volvo finns en förståelse och uppskattning för vårt jobb, men vi är inte ingenjörer. Ett tekniktungt företag som Volvo värderar ingenjörer. Hon säger att en viktigt tillgång på ett industriföretag som Volvo är att kunna kommunicera med olika grupper, så att alla förstår.
– I mitt jobb måste jag både kunna tala med killen från fabriken och sitta i de finaste salongerna och förhandla med en investmentbank eller stora tyska underleverantör. Jag måste vara lika trovärdig i alla rollerna. Spannet på de personer jag jobbar mot är stort, vilket är en skillnad mot advokatyrket. Advokater möter normalt folk på samma nivå, direktörsnivån.
Hon skrattar först lite när hon får frågan om vad hon skulle vilja bli bättre på.
– Som jurist är omsorg om detaljer av allra största vikt, det behöver jag bli bättre på. Och så behöver jag bli bättre på att orka läsa igenom alla dokument en andra gång. Den där andra gången är så trist.
Finns det några tydliga skillnader mellan att jobba för Volvo och för Akzo Nobel?
– Ja, Volvo är ju inte noterat, vilket inte gör arbetet enklare, men däremot annorlunda. Det innebär att jag inte behöver hantera börsfrågor, men Volvos ställning som nationalklenod gör att bolaget ändå är mer i mediefokus än mina tidigare arbetsgivare var. Jag var ledig ganska länge mellan jobben och då bestämde jag mig för att läsa allt som skrevs i tidningarna om Volvo Personvagnar och det skrevs något varje dag.
På Volvo basar Elisabet Wenzlaff över en juridisk avdelning bestående av sex jurister och en paralegal-assistent. Hon ansvarar även delvis för den immaterialrättsliga avdelningen. Den juridiska styrkan består totalt av 17 personer. Tillsammans är de globalt ansvariga för Volvo Personvagnar men det finns lokala jurister anställda både i USA och England. Dessutom har juristerna daglig kontakt med sina kollegor på moderbolaget Ford.
– Volvo är ett komplext bolag som dessutom är dotterbolag till jättelika Ford, som är oerhört komplext. Det gör att en stor del av min tid så här långt gått åt till att lära känna bolaget Volvo Personvagnar. Det är också mycket personalfrågor som faller på mitt bord. Juristavdelningen har självklart ett finger med i spelet när det gäller att skapa en optimal avtalsstruktur genom hela leverantörskedjan. I tillverkningen kommer en rad underleverantörer in och de färdiga bilarna säljs genom 2 400 lokala försäljare runt om i världen.
Vilka är de viktiga juridiska frågorna för Volvo just nu?
– Det är tråkigt att behöva säga det men produktansvar är ett stort område för oss jurister. Det handlar uteslutande om amerikanska tvister. USA har ett komplicerat rättssystem med tungarbetade processer. Vi har ju editionsplikt även i Europa (krav på skriftlig bevisning inför domstol reds. anm.) men den missbrukas inte på samma sätt och är inte lika komplex, säger hon.
I Europa kan motparten i ett produktansvarsmål, en kund, gå till domstol och begära att få ut handlingar som är relevanta som bevis i målet. I USA kan motparten begära att få ut samtliga dokument för att sedan börja leta efter om det finns något som är användbart i processen. Elisabet Wenzlaff säger att det i amerikanska mål kan handla om “lastbilsflak med papper”. För att kunna hantera de amerikanska produktansvarsmålen har Volvo Personvagnar en jurist i USA som enbart arbetar med dessa mål och en jurist i Sverige som arbetar heltid med att samla in material som den amerikanska juristen behöver för att driva målen.
Ett annat viktigt juridiskt område för Volvo är immaterialrätten.
– Volvo är ett av världens mest kända varumärken och det måste vårdas noggrant. Vi har också ett särskilt ansvar eftersom vi delar varumärket med AB Volvo. Vi måste skydda teknologin men bolaget kan också bestämma sig för att licensera teknologin och tjäna pengar på den. Det ligger inte alltid i Volvos intresse att alltid tjuvhålla på allt som bolaget tagit fram. Design är sedan länge ett viktigt konkurrensmedel för att sälja konsumentprodukter och av allt att döma kommer det att förbli en viktig faktor när det gäller att profilera sig.
– Betydelsen av design och designuttryck är stark inom många områden. Det gäller telefoner, hushållsmaskiner och naturligtvis även bilar. Marknaden efterfrågar nya former och uttryck med mycket högre hastighet än förut. Det gör att vi måste förändra våra bilmodeller oftare och kravet på skydd ökar lavinartat.
Men allt handlar inte bara om tillväxt och nya affärer. Nyligen meddelade Volvo Personvagnar att personalen ska minskas med 1 250 anställda, huvudsakligen i Sverige.
Hur påverkar neddragningarna ditt jobb?
– Neddragningarna drabbar hela koncernen. Framför allt vårt moderbolag Ford där i princip var tredje anställd ska gå. På Volvo är det inte lika drastiskt.
Innan Elisabet Wenzlaff inledde karriären som bolagsjurist arbetade hon en kort period som jurist på advokatbyrå men slutade ganska snart.
– När jag fick mitt första jobb som bolagsjurist på Fläkt Industrier i Växjö kände jag direkt att jag hade hittat hem. Som advokat ger du råd men som bolagsjurist jobbar du i skarpt läge hela tiden. Det gillar jag.
Har affärsjuridikens roll i bolagen förändrats under de år du har varit aktiv?
– Ja, det juridiska arbetet har ökat i omfattning. Den amerikanska SOX-lagstiftningen (en mer långtgående motsvarighet till den svenska bolagskoden reds. anm.) har jag fortfarande inte sett fördelarna med. Den ställer stora krav som tynger företaget.
Du veckopendlar från hemmet i Saltsjöbaden, har du inte tänkt bli göteborgare?
– Jo, så småningom blir det kanske så men jag har vuxna barn som just nu befinner sig i en lite flytande period där de inte riktigt bestämt sig för vad de ska göra och bo. Då är det bra att det finns en fast punkt där de kan mellanlanda.
Kör du en Volvo?
– Självklart, det gjorde jag innan också men nu har jag skaffat en V70 Cross Country. Den har jag inte lyckats pressa in som tjänstebil tidigare.
Dessutom provkör Elisabet Wenzlaff, enligt egen uppgift, nya Volvomodeller så fort hon hinner.
– Det är roligt som sjutton, avslutar hon. På vägen ut pekar Elisabeth Wenzlaff på en Volvo C30 som står utställd i foajén och tittar uppmanande på mig.
– Titta här på bakluckan. Den här måste du köpa när dina barn är så stora att du inte behöver en kombi längre.
TEXT: MARGARETHA LEVANDER
FOTO: JOAKIM ROOSElisabet Wenzlaff om valet av advokatbyrå
I vilken omfattning och till vad anlitar ni externa jurister?
– I Sverige anlitar vi advokater för olika specialistuppdrag, till exempel miljörätt och avancerad bolagsrättslig rådgivning, men även för bulkuppdrag, sådant som vi själva inte hinner med. I USA handlar det mycket om tvister.
Hur väljer du byrå?
– Jag kom ju till ett dukat på när jag började här och har, i princip, klivit in i de upparbetade advokatkontakter som fanns. Men byrårelationerna står under ständig utvärdering och vi försöker så ofta de är möjligt att genomföra upphandlingar.
Väljer du vilka advokater på byrån som ska hantera uppdraget?
– Absolut, men sedan skickar de ofta med biträdande jurister. De brukar vara bra på att förklara varför de är med. En del behövs för att göra skrivjobb och liknande, vilket håller nere kostnaden, medan andra bara är med för att lära sig. Det vill inte jag betala för.
– Under en av mina tidigare anställningar anlitade jag en byrå för ett uppdrag i Ukraina. För att byrån skulle klara av det var jag tvungen att undervisa de biträdande juristerna i sådan omfattning att jag i slutändan kände för att skicka en faktura till byrån.
Är det komplicerat att köpa in juridiska tjänster externt?
– Det är både lätt och svårt. Det är lätt att lyfta på luren och be någon lösa ett problem men tyvärr går det inte bara att göra så. Du måste identifiera problemet först och sedan hitta rätt advokat.
Elisabet Wenzlaff säger att många affärsadvokater är förvånansvärt kommersiella vilket hon uppskattar. Ofta är det ett krav för återkommande uppdrag.
– Kvaliteten på jobben är det nog aldrig något fel på men några är mindre affärsmässiga och resultatet av deras jobb kan vara svårare att använda. De skriver långa dokument som börjar med att rättsläget är oklart och sedan följer långa uppräkningar där precis allt ingår, i stället för att sålla ut vad som är viktigt för just mitt företag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.