”Jag har saknat ledarrollen”
Günther Mårders första steg mot att bli ny vd för Företagarna vara att ”wallraffa”, den journalistiska arbetsmetoden för att skaffa sig information under falsk identitet.
För att ta reda på om jobbet var något för honom besökte han ett lokalt möte som Företagarna anordnade ute i landet. Tanken var att ingen skulle känna igen honom.
– Det funkade inte riktigt, jag hade tre visitkort med mig hem. Då hade jag ändå alltså försökt vara så diskret som jag kunde.
Men han gick från mötet med ett stort leende på läpparna.
– Jag kände direkt att det är ju det här som Företagarna handlar om: att ordna mänskliga möten mellan entreprenörer, företagare och politiker. På det här sättet kan vi påverka och förklara företagarnas förutsättningar och ge ett bra beslutsunderlag till dem som fattar besluten.
Med den nya rollen kommer ett ledarskap för många människor.
– Ledarrollen lockar, jag har saknat den under åren på Nordnet. Det finns faktiskt också slående likheter mellan vad jag gjorde på Aktiespararna och det här uppdraget. Man kan säga att jag har jobbat med företag hela livet. Nu ska jag inte svara på om ett företag är rätt värderat utan om hur vi skapar bättre förutsättningar för företagarna, säger Günther Mårder.
Han tar även med sig en del idéer från finansvärlden och nämner bland annat småbolagsobligationer, som skulle kunna ge kapital till mindre företag som i dag har svårt att få finansiering.
– Jag tror på regionala småbolagsfonder. Med runt 150–200 bolag så blir det hanterbar risk. Att lokala banker och kommuner lånar ut pengar till lokala entreprenörer tror jag är framtiden. Under finanskrisen fanns det kommuner som hade sina risker hos amerikanska bolåneinstitut. Det var inte sunt, det måste vara bättre att satsa på de lokala entreprenörerna.
Den främsta lärdomen från jobbet som chefsekonom och affischnamn på Nordnet är vilken genomslagskraft de digitala kommunikationskanalerna kan ha. Sparpodden, som han gjort tillsammans med Nordnets innovationschef Jan Dinkelspiel, når en halv miljon lyssnare.
– Det som är fascinerande med digital teknik är hur man med små resurser kan nå en stor publik. Med hjälp av bloggar, poddar och sociala medier kan du också hitta precis den målgrupp som du är intresserad av.
En del i det jobbet är en kommunikativ utmaning – men det handlar även om att se till att de 70 000 medlemmarna känner att deras 3 000 kronor i medlemsavgift är en lönsam investering.
– Vi måste fundera på hur vi kan attrahera både hjärtat och hjärnan. Som företagare behöver man ständigt hjälp med att lösa olika frågor. Då googlar man, då gäller det att vi dyker upp som ett av de första svaren på de sökningarna på nätet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.